» Меню сайта

» Наш опрос
Оцените мой сайт
Всего ответов: 4090

» Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

» Форма входа

Главная » 2011 » Декабрь » 27 »
14:33

'?*? Як се почули отамани, деякі ватажки і характерники, так І заворушились,і загомоніли. Декотрі покорствува-Ай б, так другі ж, здавшись на свою силу і характерство, на ввесь кіш гомін підняли.
- Нехай Текелій,- гримнули,- хоч ще стільки вій
ська московського приведе, скільки теперечки його
привів, то ми усіх, як мух, передавим! Чи ж то можна,
щоб Січ і славне Запорозьке військо за спасибі моска
леві віддать?.. Поки світ-сонця, сього ніколи вони не
діждуться!
Се все казала сірома і бурлацтво, нежонаті голодранці, у котрих не було ні оселі, ні худоби; а друга половина - отамани і заможні козаки, що сиділи зимовиками і мали достаток, таку одповідь дали:
- Хоч ми,- кажуть,- московське військо і до ноги
вилущим, так те ж військо, що захопило наші паланки і
слободи, спалить всі наші оселі І замордує наших жінок
і дітей, так ми на таку раду сіроми і бурлацтва не
здаємся!
А тут ще й архімандрит, що жив у Січі, почувши такі заміри сіроми і бурлацтва, вийшов з церкви в обла-ченії, з хрестом, і почав уговорювать завзятих:
- Убойтеся,- каже,- бога!.. Що ви замишляєте, діт
ки? Ви - християни і піднімаєте руку на християн, і
наміряєтесь пролить кров єдиноутробную? Покорій-
тесь же волі господа, така вже, бачите, нещаслива наша
доля, і з покірністю мусимо прийнять од бога достой
ная по нашим ділам! От вам хрест і розп'ятий на нім;
коли ви його не послухаєте, то всі загинете необачно!
Здається, хто б не почув панотця, як він нас уговорював, хоч би у його було кам'яне серце, то і в того б видавив сльозу з ока. Всі, скільки нас не було, сіроми і старшина, всі захлипали і тут же так одказали:
- Ну, спасибі тобі, панотченьку, нехай буде по-тво
єму: знав, що нам казать, і ми теперечки готові не
тільки тебе послухать, а й голови наші за тебе зло
жить!
Січовики дуже поважали свого архімандрита, бо щонеділі і по празниках після одправи поучав він народ поважним словом, не з книжки, а напам'ять, і ще нашою мовою, так що й мала дитина зрозуміла б те святе казання. Після сього панотцевого совіту військо ще трохи поміркувало, порадилось та й заявило кошовому:
- Ну, батьку, вельможний пане, теперечки як зав
годно, так і роби з сими гостями, а ми всі готові тебе
слухать, чи йти, то йти?
- Треба йти, пани-товариші, - одказав кошовий, -
бо се дурниця; самі бачите, що москаль нас кругом об
ступив і гармати горлом у вічі поставив. Се вже такі
гості, що, пішовши до їх, не вгадаєш, чи Й вернешся
назад. Та вже коли бути тому, то нічого довго й думать,
господи поможи! Дай, боже, час добрий! Ходімо, стар-
ши іо і пани отамани! Що буде, те й буде, а більш буде
так як бог дасть!
Т і, узявши хліб-сіль, пішли до Текелія, Текелій ласкаво їх прийняв і став розпитувать, хто в них кошовий, і старшина, і як вони прозиваються. От кошовий заявив себе, суддю Касана і писаря Глобу. "А се,- каже, показуючи на курінних отаманів,- теж військова старшина". От Текелій і попросив всіх сідати, а далі, розпитавши, що було йому треба, і пішов з ними у кіш; однак не один, а узяв з собою кілька офіцерів і охранного війська. Як побачив Текелій, що запорожці здаються йому ласкою, то зараз звелів одсторонить гармати. Прийшовши у кіш, спитав він кошового, до кого йому йти у гості; кошовий вклонився і запросив його і всіх офіцерів у свій курінь, та й угощав, чим бог послав, по нашому звичаю: у дерев'яних тарілках і дерев'яними ложками. Наївшись, Текелій подякував кошовому за обід і дуже дивувався, що такі смачні потрави їдять з дерев'яної посудини. Далі й спитав;
- Хто це у вас так смачно готує?
- Є у нас,- одвітив кошовий,- такі скусні кухарі.
От Текелій став прохать кошового, щоб він прислав
йому одного кухаря, і обіщав кошовому подарувать два кам'яні блюда, а старшині і отаманові - по одному. "Щоб,- каже,- такі смачні потрави не їли з корит, а з блюд".
Почувши се, один з курінних отаманів, по прізвищу Строць,1 обізвався до Текелія:
- Хоч з корита, добродію, та досита, а хоч з блюда,
так дохуда.
- По-яківському се він розмовляє? - спитав Теке
лій.- Нічогісінько я не розчовпу, що він розказує.
Так Строць і розтолкував цю приказку.
1 Роман Строць був отаманом Канівського куріня (приміт. авт.)


добродію,- каже,- їсте з блюда та худі ', а з корита досита - подивіться, які ми гладкі. обід Текелій довго ще вештався по кошу, огля-ав курені, пушкарню, козацькі пожитки, а там по-і пішов до себе і стояв ще біля коша обозом тижня. Поки стояли, кажу, обозом, офіцери і Скалі частенько приходили до нас у кіш, а ми ходили Й1'ких, братались і гуляли по-козацькій. Тим часом келій призвав до себе кошового, суддю, писаря і ?6читав' їм ім'яний височайший указ; щоб вони їхали Петербург. Так ото поїхали тільки кошовий і писар, суддя Касан занедужав і вмер, тут його у Січі послід-ого і поховали. Випровадивши старшину у Петербург, екелій вже став сам орудувать Січчю: привів козаків о присяги і трошки заспокоївсь, але-довгенько ще стояв Обозом, перейшовши на друге місце. Зоставшись січовики без старшини, почали потроху ворушиться, бо московкі звичаї були їм не по нутру; от стали козаки думать та І*ть, як би москаля в шори убрать 3, а самим десь помандрувать. Зібрали чоловіка з п'ятдесят ко-і послали їх до Текелія з хлібом, з сіллю. А що ви мені скажете, запорожчики? - спитав Текелій
От що, добродію,- кажуть січовики,- ми чули, мам без письменного виду і білетів не можна з Січі йти?
- Так, запорожчики, так,- одказує Текелій,- ніку-
че відлучайтесь без мого відома.
Так оце ж, для сього відома,- загомоніли коза-
ки,- і прийшли ми, добродію: напишіть нам, будьте ла-іскаві, хоч один білет на всіх, бо ми будемо держаться купи І врозтіч не розпливемось.
- Добре, запорожчики, добре,- каже Текелій. Та
який же перше був у вас звичай?
Та у нас, добродію,- загомоніли козаки,- про сі білети ні за наших батьків ні за дідів і чутки не було: хто куди схотів, той туди і мандрував.
Куди ж оце ви,- спитав Текелій,- наміряєтесь Йти з сими білетами і за чим?
1 Текелій був родом сербин і, як усі серби, високий І худорлявий (приміт. авт,)
У шори убрать, себто обдурить, обманить (приміт. алт.)
До Тилигула ', добродію, кажуть січовики,- до лями на заробітки, бо у нас нема ні сорочки, мі штанів, як бачиш, гола сірома; а ще ж, може, треба буде і подушне платить та й панам трохи уділить?
- Добре, запорожчики, добре,- одказує Текелій, зареготавшись.- Ідіть з богом, заробляйте та і в казну збирайте.
Чуємо, добродію, чуємо, - загомоніли козаки, вклонившись, та й пішли в канцелярію.
Призвав Текелій свого ад'ютанта і звелів йому написать один білет на п'ятдесят чоловіка і видать їм до рук. Як добули січовики той білет, і стали лагодиться в дорогу, зібрали увесь свій військовий риштунок, харчові клунки, знарядили кілька чайок та, сівши собі уночі, не тільки ті, що з білетами, а скІлько їх улізло, може, чоловіка з тисячу, І гайда собі униз до Тилигула. Через кілька днів прийшло до Текелія з хлібом, з сіллю ще чоловіка з п'ятдесят за тими ж білетами та, добувши і собі, п'ятами закивали з товариством. Далі, як побачили січовики, що їм не боронять тих білетів, прийшли й треті, і четверті та, добувши сим побитом собі білети на всі сорок куренів, і помандрували під турка. Як побачило офіцерство, що в коші зостались тільки старі, сліпі та каліки, І зробили доношеніє Те-келієві. Схаменувся Текелій, та у свиний голос - нічого вже, бач, робить, як кажуть, не продереш очей, продереш калитку!
- Куди ж вони позаходили,- питавсь Текелій.-
Адже ж вони, сякі-такі, просили у мене білета до Тили
гула на заробітки?
Дуже розсердився І зажурився Текелій, довго сумував, кілька днів і носа, сердешний, не виткнув з своєї палатки - так його роздратувало те ошуканство простої сіроми. А тут як на те ще лізуть і останні січовики, які позоставались, з хлібом-сіллю; а та вже хліб-сіль в душі у Текелія сидить.
- Повели і нам, вельможний пане,- просять,- на
писать білети на заробітки.
- Та куди ж вам,- крикнув Текелій,- злющі запо
рожці, оці білети?
1 Тилигул-річка вливається великим озером у Чорне морс. Сей лиман прозивався по-турецькій Дели-Гиль, по-нашому Скажене плесо. Сюди-то ходили запорожці на заробітки до лями (тягнуть неводи) (приміт авт.)

На Тилигул, добродію,- одказують.- На Тили-р&'л, До лями, на заробітки.
-Все в Тилигул та в Тилигул,- гримнув Текелій, ітупотівши ногами,- сякі-такі і розтакі!.. А город зоавйли пустим? Не дам вам білетів, ідіть собі к бі-уі..- та й потурив їх від себе.
.- Так не помоглося ж, бо сірома, подякувавши Текелія хліб і сіль, і без білетів по протоптаній дорожці дропака. Побачив Текелій, що якось приходиться до чмйги: що тут на світі робить? От він І призвав себе всіх курінних отаманів. Так і отаманів неба-^|"іїько прийшло - десятка не налічив би. р)р і - Чом же ви не всі прийшли? - спитав Текелій. ? Як нам, добродію, усім прийти,- одказали отама-ї^коли нікогісінько, опріч нас, не зосталось по ку-
1 Куди ж вони позаходили, що їх нема? - знов іитав Текелій.
- Курінні отамани роз'їхались по своїх зимовиках, :;одказують,- а сірома невідь-куди поділась, так ми І са-" і думаємо до домівки; що нам тутечка робить, коли Нікогісінько не зосталось; старшину запроторили у столицю чи там куди ', а війська козацького нема - порозходилось!..
Куди ж вони порозходились? - гримнув Теке-\Ій, де ваші січовики?
Як, де? - обізвались отамани.- Адже ж ви, до-.бродію, не спитавши нас, подавали їм білети на заробітки,(до Тилигула, чи що?
Побачив тоді Текелій, що сірома гаразд-таки убрала , його в шори; дуже розсердився І вигнав з палатки отаманів. Після сього недовго він зостався в Січі і того ж літа поїхав у столицю, а московське військо сім літ ще стояло на запорозьких землях, поки не запровадили московських звичаїв.
- Так'чотаким-то побитом, паничу, преславуту коза-
1 Що сталось з войськовою старшиною, невідомо, бо ні в яких гїстеричних рукописах об їх нема поминку. Була тільки чутка, що кошового Калниша заслали на Дон, бо в одній пісні така наміка.
Ой полети та полети, чорная галко,
та на Дон рибу їсти! Ой принеси та принеси, чорная галко,

.ОД КОШОВОГО ВІСТИ
(приміт авт)
цьку Січ зруйнували і хвацьке Запорозьке військо ви коренили. Ті ж запорожці, ц;о повтікали, піддались під турка, прийняв їх султан ласкаво під свою державу І звелів опоселить їх біля устя Дунаю в Бабадазі, понад Чорним морем, на землях, здатних до пахарства і ба гатих риболовством і звіриною ловлею, де вони і тепе речка живуть ', хліб жують і постолом добро возять' От тобі, паничу, і кінець1

XII

Се було останнє оповідання Коржеве. Після сії роз мови частенько доводилось мені вештаться по Задні пров'ю, а в турецьку війну - в Бабадазі, де осадились запорожці; не раз доводилось і розмовлять з старими дідами, бувалими козаками про Січ, і те саме, без одмі ни, розказували І вони, що оповідав мені старий Корж.
В 1832 році на іванІвський ярмарок в Кременчуці, на майдані, збилось чимало народу біля кобзаря. Я підійшов і став прислухуваться. Сліпенький співав про зруйнування коша, і так подібно д іповідання, що я, давши кобзареві карбованця, зазвав його до себе на кватиру і списав ті вірші. От вони.
Гей, із-за зеленого гаю . Червоне сонечко зійшло. Гей, з московського краю Велике військо прийшло. Червоне сонечко Високо вже стоїть, Дивиться батько в оконечко Та й каже- "Дітки, що будемо робить? Ось перед нами Царицине військо стоїть. Чи не за нами.
Щоб йшли татар к чортам гонить?" "Ой батьку, щ,ось воно не тс! ' Чого сі гармати горлом в вічі стоять? Треба, батьку, спитати. Чого вони од нас хотять?о Ой просідали запорожці. Що Нечоса Тскслю послав Щоб нас з старшиною І всю славну Січ зруйнував
1830 року після турецької войни найбільша половина козаків передалась Росії і вийшла з Бабадага з кошовим Осипом Михайло внчем Гладким зноа у Росію. Теперечки сі запорожці осадились побіля Азовського моря і прозиваються азовськими козаками (приміт аат.)
262

Був же той день
Великі зелені свята,
О, бодай же твоя, Нечосо,
З того часу душа проклята!
"Гей, діти, запорожці,
Що будемо чинити?
Москаль кличе в гості,
Будемо чи ні йому голову хилити?
Як будемо Його зустрічати:
Чи з хлібом-солею,
Чи війну об'являти,
Чи йти до його доброю волею?"
Одні кажуть: "Мир лучче всього". А сі: "Нехай нам випалять очі, То й пропадемо аж до одного".
- "Ніколи сього не буде,
Щоб ми оддали Січ-мати,
Поки що світ-сонця
Будем Січ нашу рятувати!" "Бога бійтеся, діти! -
Каже панотець архімандрит,-
Що ви хочете робити?
Прокляті будете із роду в рід.
Ви, діти - християни,
І підіймаєте руки на братів?
Не робіть в своєму серцю рани.
Щоб милосердний бог вас простив,
От вам хрест божий.
На його ви положіться,
І совіт мій вам гожий,
Ні в чім, діти, не журіться".
"Ну, панотче, по-твоєму нехай,-
Послухають тебе запорожці;
Бери, Петре, хліб та сіль
Та й ходім до Текеля в гості.
Ну, батьку, господи поможи,
Пошли нам добрий час!
Хліб, батьку, положи,
Та й говори за нас.
Бо війною, батьку, нічого не вчиним,
Треба доброю волею робити;
Ходім вже, поклон вхилим
Та й почнем про діло говорити".
Хліб-сіль Текеля прийняв
І почав нас угощати.
А як добре підгуляв,
То став і нас до себе прохати.
Л в нас Петро кошовий
Має звичай свій:
Пішов генерала зазивати
До себе обіда козацького вживати.
їв Текеля обід бурлацький
Та все смакував,
А опісля по-козацьки
Вином та медом запивав.
Ой пішов Текеля в свою палатку
І - Та й став міркувать.
Що йому робить спочатку
] як нашу Січ зруйнувать.
Уже всі каші паланки
В Текелійових руках,
Уже всі його палатки
По наших січових кутках.
Ой прочитав Текеля папір
Кошовому, писареві од цариці,
Треба нам їхати у двір
Аж у дві столиці.
Ой зібрав наш Калниш
Храбрую дружину,
Сердешний брався аж за ніж
Та проклинав лиху годину.
Сірома Калниш захлипав гірко.
З кожним козаком обіймався,
Сказав: "Прощай, славне, храбре військо!"
Та вже більш І не вертався! '
"Гей, батьки-отамани,
Кажіть, де поділи старшину?"
Бере нас жаль за серце,
Як згадаєм славну старовииу!
Ой почали січовики думать, гадать,
Як би москаля в шори убрать.
А далі до Текелія пристали,
Щоб дав білети - роботи нам шукать.
Ой рушили запорожці
До лями на заробітки.

Закивали п'ятами, сіроми,

Тільки товаришам дали звістки.

Текелій хоч після й оглядівся,

А запорожців - поминай як звали!

Ой бідний зажурився,

Що в шори його убрали.

Ох життя наше минулось,

Життя бурлацьке!

Коли б воно вернулось,

Славне життя козацьке!

Гей, братці, озьміть у руку

Пісочку та й посійте

Ой тоді воно вернеться,

Як той пісочок зійде! '

Корж помер в октябрі 1835 року на 104 році довгого свого життя. Змалку і до смерті жив він і працював задля людей і, може б, ще промаявся на світі, коли 6, збираючи подаяніє на погорілу в МихайлівцІ церкву, не застудив себе, переїжджаючи восени через Мокрую Суру. Царство тобі небесне, добрий чоловіче, вічна тобі пам'ять.

1 Ся сама пісня, з деякими одмїнами, надрукована і в "Истории Новой Сечи" Скальковського (приміт. авт.).

Категория: 53 | Просмотров: 629 | Добавил: admin | Теги: Споминки про Микиту Леонтійовича Ко, Стороженко Олекса
» Поиск

» Календарь
«  Декабрь 2011  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

» Архив записей

» Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz

  • » Поиск


    Copyright MyCorp © 2024
    Сделать бесплатный сайт с uCoz