» Меню сайта

» Наш опрос
Оцените мой сайт
Всего ответов: 4090

» Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

» Форма входа

Главная » 53
Споминки про Микиту Леонтійовича Коржа


Слава не поляже; Не поляже, а розкаже, Що діялось в світі. Чия правда, чия кривда І чиї ми діти.
(Т. ШЕВЧЕНКО. До Основ'яненка)

1827 року по весні схотілось мені подивиться на Ненаситинський поріг, а звідтіля водою по Дніпру спуститься до слобід Капулівки та Покровськоі і оглядіть ті міста, де колись були запорозькі коші. З Катеринослава поїхав я на село Михайлівку, щоб запастись там бувалим чоловічком, котрий би тямив, де провести, а де часом і розказать про те, що хоч і давно минулось, та не загинуло дощенту, бо живуть ще старі діди і до якого часу заборонили од вікової пожоги ту святу старовину.
У Михайлівку приїхав я ще заздалегідь. Була неділя, а чимало людей гуляло біля шинку, музика гуділа, дівчата і парубки вибивали тропака, а деякі постарше сиділи на призьбі І кругляли горілку. Тільки спитав я, де б мені заночувать, як всі загомоніли:
- їдьте,- кажуть,- до Микити Леонтійовича, у його
ночують всі проїжджі пани.
- А хто се Микита Леонтійович? - питаюсь.
- Се наш старенький дід, Корж,- забубоніло весело
товариство,- той, що колись був січовиком.
- Ото ж і його садок,- озвались Інші, показуючи на
лісок понад річкою,- тамечки його й дворище.

1 Багато дечого розказував мені старий Корж, але у сім оповіданні тільки те заявляю, що записано преосвященним Гавриїлом (приміт. авт.).

Од'їхавши од шинку гонів зо два, з гори побачив я леваду Коржа. Просторий двір був застроєний хатами, коморами І повітками, і вся та будова, облитая ясним промінням сонця, виринала Із-за темного лісу, оперезаного наоколо світлою, мов кришталь, річкою. Мій машталір, в'їхавши на двір, поминув мазанку І зупинив коней біля рубленої хати старосвітської будови, що вже літа гаразд-таки осадили її в землю. Тільки що я виліз з брички, як і Корж вийшов з хати мені назустріч. Біле, як молоко, волосся прикривало його високе чоло, з-під насуплених брів гостро поглядували карі очі, вуси були підстриженії Вид старого з первого погляду здавався похмурим І неволив до поваги: не дуже ще й погнули його десять десятків літ. Одягнутий він був у китайчатий синій жупанок, пістрьових штанях і обутий в габелкових черевиках.
- Здоров був, Микито Леонтійовичу! - почав я,
вклонившись дідові.- Не сердься, що непрошений за
їхав: всі, кого не питав, де б мені переночувать, знай до
тебе направляють.
- Так, так,- одказав Корж усміхаючись,- всі пани,
спасибі їм, їдучи через наше село, не минають мене.
А куди, паничу, бог несе?
- До Ненаситця, а далі в Капулівку І Покровське,
подивиться на те місце, де були колись запорозькі коші.
- Ненаситець теперечки гарно грає, води чимало,
є на що глянуть; а от де були коші і не розбереш, де що
й було; забудовалось, вали поосідали і зрівнялись Із
землею.
- А все ж таки, дідусю, хоч глянути на те місце,
де не один вік чесне товариство, лицарі, боронили святу
віру і хрещений народ од бусурмана і захистили сі степи,
де, спасибі їм, і ми теперечки живемо.
- Так, так; правда твоя, паничу! Хоч і ні на що по
дивиться, так є що згадать; частенько і сам туди їжджу;
як глянеш та згадаєш, то неначе помолодшаєш. Сідай же,
паничу, отутечки на ослоні: теперечки лучче надворі,
ніж у хаті. А ти,- додав дід, глянувши на мого машталі-
ра, - їдь до стайні, відпрягай коней, там тобі дадуть сіна
і вівса.
Сівши, став я розглядувать стародавню хату; такої будови не доводилось мені бачить в наших степах. Вся хата була зложена з липових квадрових брусів, гладко витесаних, а навіконники і наличники на дверях з вирізками і зарубками,- неначе мережки на рушнику.
- А давно вже,-спитав я,-збудована ця хата?
- Та таки подавно,- одказав старий,- сто літ, коли ще й не більш. Будував її мій хрещений батько. Яків Омелянович Качалка, що був у Січі військовим старшиною-осавулом. Це ж його і зимовик; він мені достався в спадку після покійника, бо я був у його за рідного сина; він мене по сьомому році і в Січ до себе взяв, я йому і очі закрив.
- Звідкіля ж він тебе взяв?
- З Нових Кодаків; туди ще мій прадід Василь Жа-
дан виселивсь з Гетьманщини, аж з Кобеляк. У його був
син Тарас Жадан. Діда я добре пам'ятаю, бо як він на
старості літ осліп, то я був у нього поводарем. І батько
мій, по прізвищу вже не Жадан, а Таран, так, бачите,
прозвали його запорожці, дуже здоровий був, там же в
Нових Кодаках жив і маявся на світі сто і п'ятна
дцять літ.
- Чим же вони промишляли?
- Пахарством, скотиною, бджолою, рибальством і
звіриними шкурами. Тоді, та ще й за моєї пам'яті, на
обох сторонах Дніпра була страшенна гущина, нетрі, в
котрих кишіло звіру.
- А скільки тобі літ?
- Народився я в 1730 році, мая 30, так оце через
кілька днів без чотирьох буде сто літ. Довгенько-таки
бог держить на світі! Вже буде літ трохи не сорок, як
і жінка моя Параска вмерла, пошли їй господи царство
небесне!

- Велика в тебе сем'я?
- Слава богу, чимала-таки. Було в мене сім синів
і чотири дочки, деякі повмирали, а теперечки з онуками
і правнуками - душ їх з двадцятеро буде. Теперечки во
ни в мене і хазяїнують, і клопочуться; я знаю тільки мою
пасіку, та й того добре не догляну: старий, нездужаювже, преклоняюся к землі, од нея же взят бих, і явє уже єсть, яко скоро в ню подобаєт мі возвратиться...

От
воно що!
- Так ти, діду, все знаєш, що тут діялось, як і край цей заселився?
- Як не знать! Все діялось на моїх очах: і кіш зруйнували, і Катеринослав будували, як і цариця шествувала
по нашій Україні, як і Михайлівка населилась; бо я був
тутечка осадчим і повіреним од громади за землі.
- Будь ласкав, діду, розкажи що-небудь, адже ж як твої уста склепляться навіки, то твоє слово ще житиме на світі: на старості і я буду розказувать, що од тебе чув, згадаємо старовину та й тебе з нею.
- Добре, паничу, розкажу,- сказав Корж вставаю-
чи,- а теперечки вечір теплий, проходимось трохи, я то
бі покажу мій садок і пасіку.
II
Сад Коржів розрісся по луговині, неначе ліс. Не було в йому розчищених доріжок, тільки вподовж до самої річки проміж високих лип, і ясенів, і густого чагарнику протоптана була стежка. Де на яких деревах неслись чорногузи. Пройшовши з гони, побачив я в стороні невеличке кладовище: на двох могилках стояли високі хрести, а на других - трохи менші.
- Хто тут спочиває? - спитав я.
- Моя мати, жінка, діти і онуки,- одказав Корж,
схилившись до могилок.
Од кладовища повернули в праву руку і, продравшись крізь гущину, несподівано опинились біля високої огорожі.
- Це моя пасіка,- обізвався Корж,- одчиняючи
хвірточку,- з одного рійка розроїлось їх більш, як сто
колодок.
Пасіка була захищена і споряджена, як стародавні запорозькі: по плоту загорожа закутана була очеретом, посередині стояла капличка з образами святих Зосима і Саватія, а навкруги її витикались на тичках з трави рядками вулики, і де-не-де на світло-зеленій прогалині росли яблуні, груші і черешні, вкритії пахучим цвітом. Вечір був теплий, тихий: роботяща бджола ще гуділа між віттями в цвіту; соловейко висвистував, і здалека долітали веснянки слобожанських дівчат. Гарне було місце, дуже мені подобався цей затишок, і тепер, згадуючи його під хмурим північним небом, прояснились мої думи і заграло українське серце.
- Се моя пустинь,- сказав Корж,- тутечки я собі
сиджу та згадую, що минуло та не вернеться; од того,
чи воно лихо, чи добро, а здається однаковим.
- Чи давно уже, діду,- спитав я,- ти став хазяйну
вать на сій леваді?
- Спитай у оцих дерев, вони тобі скажуть, бач, які
товсті та високі; се ж я їх садив власними моїми рука-
ми; бо як достався мені цей зимовик, то, опріч тернів, нічогісінько тутечки не росло.
- А МихайлІвка коли населилась?
- Після смерті вже Качалки; деякі переселились з
Гетьманщини та й з наших-таки слобід чимало. Тоді звали ці новоселиці великими вольними хуторами, поки не послідував указ, щоб поруйнувать всі хутори, а хуторян повиводить на великі шляхи і там їх осадить, і щоб, крий боже, вольними хуторами не звать, а слободами і селами. Як почули хуторяни про сю чутку, от і прийшли до мене за порадою. "Що нам,- кажуть,- робити? Адже ж
ми тутечки,- кажуть,- і обгніздились, і колодязі покопали, і обсіялись; як стануть нас на шляхи переганять, то пропали й ми, загине й худобина наша!"
- А що ж,- кажу їм,- через наші ж хутори іде не абиякий шлях, та й землі ще чимало - є де селиться, так
подамо прошеніє, щоб наші хутори перейменувалися в село або в слободу.- От і дали мені довіреність од обчества трьох сіл: Нових КодакІв, Дійовки І Сухачівки, бо найбільш виселилось з сих сіл. Так ото І подавав я в катеринославську казенну палату прошеніє, а палата і прислала до нас асесора Мартина Коваленка огледіть наші хутори; і як він зробив доношеніє, що місце сподобно для селенія, то палата утвердила і предписала указом Дійовському волосному правлінню "о безпрепятствінном населенії слобожан понад річкою Сухою Сурою". Після цього, як намножилось у нас переселенців, я знов
подавав прошеніє і "о наіменованІЇ наших хуторів селомчи слободою". Так казенна палата вдруге прислала того ж Мартина Коваленка. Приїхав він до мене і зібрав громаду. "А що, хлопці,- пита,- як будемо звать ваші хутори?" Одні кажуть: "Нехай буде Качалівка, по прізвищу осадчого Качалки". А другі: "Нехай Коржівка, по прізвищу нашого повіреного: він, кажуть, нас первий і до себе поприймав". Так я вже не схотів, кажу: "Не хочу я марної світової слави ні собі, ні моєму хрещеному батькові, вигадуйте яке-небудь інак прізвище". От Мартин Коваленко бачить, що між нами така незгода, і каже:
"Слухайте, панове громадо, нехай ваші хутори йме нуються слободою Михаилівкою во Ім'я народившогося великого князя Михайла Павловича!" Громада на це згодилась, а палата паки предписала указом: "Опубліковать всім волостям о названії наших вольних хуторів слободою Михаилівкою".
Скінчивши, старий спитав мене, чи не хочу я вернуться до хати.
- Ні,- одказав я,- тут так гарно, так легенько ди
хать, посидьмо ще трохи.
- Ну, сількісь, - пробубонів дід, - я тобі ще розка
жу, яке нас лихо спіткало з сими панами, бодай їх!..
От ми й посідали на ослоні біля каплички, і старий так почав:
- Хвалити господа, все було так гарно, спокійно, як от... нечиста мати понаносила до нас тих панів, та й стали вони захоплювати наші землі. Петро Петрович Панчинський, секретар Кременчуцького губернського правлення, самоправно одмежував собі три тисячі десятин нашої
землі І населив собі аж дві слободи; а Олексій Іванович Верминка - тисячу п'ятсот. Один захопив Сухую Суру, а другий - Мокру, та так приперли нас, михайлівців, кодачан і дійовців, що не було у нас ні водопою, ні паші для скотини; а мене - так і з хати вигнали: в моєму дворі вісім семей панських хрестян поселили. Не повіриш, паничу, яке лихо припало! Тоді ще вмерла у мене жінка,
так мені довелось з сиротами блукать по чужих кутках.
Що тут на світі було робить? От ми і зібрали з трьох сіл одну громаду, поміркувались та й надумали - ви
брать повіреного і доходить вже правди по судах. Бодай вже не довелось судиться ні одному доброму чоловікові. На сій раді в один голос, як вже я не одмовлявся, вибрали мене повіреним, не тільки за землі, а й за всі діла, які б там не трапились. Отож, як дали мені ту довіреність, я й почав клопотаться, од нижчих судів аж до вищих. Чого вже я не робив, як не побивався, скільки й кошту стратив, а все-таки нічого не вдіяв. Ну, вже й суди тоді були!
Не знаю, чи вони і теперечки такі, нехай їм абищо!.. Та
вже, на наше щастя, государ Павло і прислав в Катеринослав ревізорів Кушелева і ОлексІєва,- так я до них: от вони, спасибі їм, зараз і предписали губернському правленні дать нам пораду на основанії законів. Отаким-то побитом ми й оборонились од Панчинського: зараз-таки і зігнали дві його слободи з наших земель; а з Вермин-кою нічого не вдіяли, бо він на те рішення губернського правлення "апелював в сенат". Так от за сю Верминчину землю і за Кодацьку, що під город забрали, та й по пи-тейному одкупу посилав я до царя два прошенія. Два роки ждали указу, та й не діждались! Нічого робить, треба було самому їхать у Москву та Петербург. Важко фукать ту правду по цих великих городах і вам - панам. Натерпишся-і наплачешся, поки її знайдеш, коли-то ще й Знайдеш,- а то ж мені, простому чоловікові, не дуже
ще й письменному, гірко доводилось! Та вже милосердний бог не покинув нас і там...
Приїхавши у Москву, зараз подав я прошеніє в 1 департамент сенату. Заглянули у моє прошеніє І звеліли мені, щоб я через тиждень навідався. Прийшов я через тиждень, от знов велено прийти через тиждень,- та так ї почали тижнівками годувать; воно б, мовляв, і добре, бо прохарчивсь - нічого вже й їсти, так цими ж московськими тижнями і мухи не нагодуєш. Та вже що помогло, ніяк, паничу, і не вгадаєш: сміх, та й тільки!..
З нудьги було вештався я по місту: до Кремля піду, розглядую ті ворота, що неначе церкви побудовано, дивлюсь на ті дива, на цар-колокол, що як улізеш у його, то неначе в клуні опинишся, на царицю, чи пак на царя-пушку, що витріщилась на тебе, мов те жлукто. Правдиві дива! Скільки на них кошту стратили, а дзвін не дзвонить і пушка не стріля!.. Однак думаю собі: як вернусь додому та стану своїм розказувать про сі дива, то щоб ще не завдали мені брехні, візьму, думаю, мотузок та й виміряю і дзвін, І гармату. Тільки розгріб сніг біля гармати та став мірять, аж дивлюсь - біжать до мене з абахти два москалі. "А що ти робиш?" - питають. "Хіба не бачите,- кажу,- гармату вимірюю".-o "Как ти смів, сякий-такий,- гукнули на мене по-московськи,- казенну пушку вимірювать!" - "Вона ж,- кажу,- од цього не поменшає!" - "Брешеш,- закричали,- ти што-то хатєл з царською пушкою сдєлать, ступай на абахту!" Вхопили мене під руки та й повели. "Не турбуйтесь,- кажу, - люди добрі, мене вести: невеликий я пан - і сам піду!" Привели до вартового офіцера, а він і пита: "Що ти з пушкой дєлал?" - "Міряв",- кажу.- "На что?" - пита. Розказав йому нащо; не йме віри. "Врьош,- каже,- ти што-небудь недоброє замишлял, признавайся!" - "Нічого,- кажу,- ні признаваться, ні вигадувать, з такою махиною нічого не вдієш, хіба тільки зміряєш". Так що вже йому не казав, все своє товче: "Врьош" та й "врьош". Обридло мені з ним балакать, от я йому й кажу: "Коли ви такі розумні, що вас ніяк не обдуриш, то нічого робить, треба вже признаться: "Хотів,- кажу,- вкрасти вашу пушку, так вимірював, чи влізе вона мені в кишеню". Де-
які москалі, слухаючи, стиха усміхнулись, а офіцер розсердився, аж зашарівся з досади - облизня, бачиш, піймав. Далі насупився та й каже: "Ну, галубчик, не прогнєвайсь, я тебе не одпущу з абахти, поки не прийде діжурний".- "Спасибі вам,- кажу,- за вашу ласку; тутечки тепло і весело: багацько людей, а я січовик, звик з людьми жить".
Увечері прийшов діжурний, ще молодий, а вже пре-м'єр-майор, щось таке - чи грап чи князь; зараз став мене розпитувать. Бачу, що цей розумніший од вартового. Зараз спитав: відкіля, за чим, чи є в мене бумаги? Показав йому мої бумаги - "довіреность, свідетельство" - та й розказав, як важко мені шукать тутечка тієї правди і яке моє гірке життя в Москві. От він вийняв з кишені записну книжку, записав моє прізвище, по якому ділу приїхав та й каже: "Мій дядїнька сенатором, так я його попрошу об твоєму ділі".- "Будьте ласкаві,- бог вас за це не оставить!" Звелів мене випустить. Подякував я його, та, правду казати, і в голові собі не клав, щоб з цих обіцянок вийшло що путяще.
На четвертий день після сього навідався я в сенат; тільки що вгляділи мене писарчуки, так і загомоніли: "Прийшов той запорожець, що намірявсь цар-пушку вкрасти і в кишеню сховать!" Вхопили мене за руки та й ввели в просторий покій, де пишуть; далі один постарше і гука: "Ведіть його в присутствіє!" Бачу, такий вже приказ їм був. Ввійшов я в те присутствіє, дивлюсь - самі генерали, в кавалеріях, в хрестах, в звіздах... Як побачили мене, так всі і зареготали. "Маладєц казак,- кажуть,- хатєл цар-пушку вкрасті; в карман спрятать!" - "Так не дали ж москалі,- кажу,- кріпко пильнують, бодай їх!" Багато дечого вигадував їм; шуткували, сміялись; далі один підступив до мене та й каже: "Племенник мій говорив мені про твоє діло, так я розсматривав оноє, воно справедливе і не сьогодні так завтра буде рішено в твою пользу".- "Пошли вам, господи, за те щастя і здоров'я,- кажу,- та спасибі і цар-пушці, нехай вона царствує; без неї тутечки в Москві, може б, мене І лунь вхопив". Отсією ж то цар-пушкою встрелили і Верминку: сенат звелів одібрать І од його загарбану од нас землю.
Після сього поїхав я в Петербург клопотаться за Ко-дацьку землю і за винний одкуп. Приїхавши, пішов я до царського докладчика Муравйова; от він, спасибі йому, звелів познаходить мої прошенія, що я ще позаторік поіав на височаише імя, доложив государеві, а государ Лв сенатові рішить наше діло не в очередь. От сенат присудив кодачанам жить на городській землі з тими ЇИВІЛЄЯМИ, які має земство; об чім предписано воєнно-.губернатор о в і, дюкові Рішельєві, а мені видали до рук копію, щоб з нею явився я до катеринославського губернатора Герта. І винний одкуп не вдержався 6, так опізнились - поробили вже контракти з одкупщиками. Отак-то при помощі божій повершив я громадську управу і повернувся додому со славою велією. І досі цінують мені слобожани, а може, і після моєї смерті, коли - то ще не забудуть, згадають мене добрим словом.
III
Зовсім смерклось, як ми вернулись з саду. Біля дверей Коржевої хати вийшла до нас назустріч дівчина-під-літок з каганцем, щоб посвітить і провести через темні сіни.
- Се ти, ЗІнько? - спитав старий.
- Я, діду,- одказала дівчинка.
- Се моя правнука,- сказав Корж, повертаючись до
мене,- гарна вона у мене дитина, так, на лихо собі, за
кохалась у рудого москаля!
Зінька надула губки і пробелькотіла:
- От вже і почали!..
- Чорти принесли москаля з коробкою,- не спиняю
чись казав Корж,- а в тій пузатій коробці чого не було:
і стьожки, і сережки, і хрестики...
- Та й ідіть вже,- пробубоніла Зінька, почервонів
ши і нахмурившись,- не обридне вам усе одно вигаду
вать?
А старий своє:
- Так отой москаль, кажу, й подарував моїй Зіньці
перстеньок, а вона і взяла. Ну, скажи, паничу, чи взяла 6
таки вона той перстеньок, коли б не закохалась в того
москаля!..
- Я вже І перстеньок той закинула,- одказала Зінь
ка крізь сльози,- а вони все згадують про того москаля,
цур йому, пек йому!
- А не брешеш?
- Єй же богу, закинула!
- Ну світи ж, світи, коли закинула,- бубонів старий,
переступаючи поріг. Здавалось, ніби й жартував Корж, однак видко було, що тим сміхом корив він Зіньку за те, що вона прийняла подарунок од чужого чоловіка. Такий, бачите, звичай на Україні; насміхаючись, направляють на все добре чоло
віка, щоб вийшло по приказці: "З посміхів люди бу
вають". .
Весело стало на душі, як, ввійшовши в хату, глянув я на старосвітський захисток; так в ньому було хороше, чисто, і гарно, і до ладу прибрано. Стіни вимиті, виша-рувані, неначе сього року збудовані, а стеля вибілена крейдою з чорними мережками по краях. Од кахляної грубки до другої стіни йшла з вирізками і горорізьбою перегородка і одгороджувала хату од кімнати. В кутньому вуглі стояв кіот з образами в срібних позолочених шатах; перед кіотом висіли лампадки, писанки і з крашеної бумаги пороблені голубці; а із-за кіоту виглядували чорнобривчики, васильки і канупер. Опріч образів висіли ще на стінах деякі куншти: два козаки тягаються за чуби, а внизу підписано: "Два дурні б'ються, а третій дивиться". Запорожець, підгорнувши ноги, виграє на бандурі, а біля його стоїть, насторочивши вуха, прив'язаний до дуба кінь, ніби слуха ту музику; під кунштиком виписана знакомита пісня:
Коли не сплю, то воші б'ю, А все не гуляю.
Лави і над ними стіни були вкриті коцом, стіл засланий тонкою скатертю, а в другім кутку стояла постеля - наготові для проїжджих панів. З хати повів мене старий в кімнату, де була у його опочивальня. Тут понад ліжком на стіні висіли шаблі, ятагани, кинджали, рушниці, гвинтівки і набористе сідло, оковане сріблом, з вицвяхованою бляшками уздечкою.
- Тутечки найбільш зброя мого хрещеного батька,-
сказав Корж,- це його й сідло, а моєї небагацько. По
кійник був дуже великий охотник до броні.
Повернувшись в хату і оглядуючи, що в неї було, я; примітива біля кіоту висіла в рамці якась грамота. Підійшовши, я прочитав: це був патент на чин премг1єр-майорові Качалову.
- Хто це такий Качалое? - спитав я.
- Це ж мій хрещений батько Качалка,- одказав
Корж, засміявшись.- Так, бачиш, перехрестили його
москалі. Старий, було шуткуючи, звав сам себе: "Примір ьяр Відієрв" \ Це вже в його трете прізвище, не знаю, було перше, а в коші прозвали його Качалкою.
- За що ж прозвали його Качалкою?
- Бачиш, пом'ялись у хрещеного батька жупани, так
він, щоб розгладжувать їх, і зробив качалку, а козаки
і підгледіли та й самого прозвали Качалкою. Наші запорожці були народ веселий, сказано - вольний: любили і жарти, і сміхи; ледве, було, підстережуть щб-небудь особливе в чоловіку або що-небудь таке зробить не до шпе-? ти, то зараз йому і прізвище приложать. Спалить курінь, от він вже і палій; не проворний - черепаха; малого на сміх прозвуть - махина, а здоровенного - малюта. І мене прозвали Коржем от з чого: раз повертався з товаришами з Нових КодакІв у кіш; проїжджаючи біля могили Чортомлик, недалечко од коша, де теперечки ПокрІвська слобода, схотілось нам з неї гляг нуть на кіш. От ми й зійшли по протоптаній стежці на самий верх, а могила була дуже висока і крута. На-глядівшись, стали сходить по стежці, а я змолоду був дуже швидкий - і метнувся навпростець; як посковзнувсь, - трава, бач, присхла, так слизька, - та так як прослався, зверху аж до самого низу скотився боком, мов той корж: от мене товариші і прозвали Коржем, Приїхавши, розказали козакам і хрещеному батькові, так він і каже: "Та нехай буде і Корж; що ти будеш, сину, робить, коли тут така поведенція; терпи, хлопче - будеш козаком, а з козака зробишся і отаманом: з посміху люди бувають!" o
- Де віку доживав твій хрещений батько, як зруйну
вали кіш?
- У сім же зимовику, тут він і вмер. Вже старим
сюди приїхав, більш як шістдесят літ був січовиком; літ
вже йрму вісімдесят було, коли не більш, а сяде,6уло,на
коня, то земля під ним горить. Жив він сто і один рік,
і після смерті ніхто не згадав його недобрим словом;
добрий був чоловік, нехай над ним пером земля лежить І
Він мене і на розум наводив, І оженив, і худобою на
ділив...
- Де його поховали?
1 Українці мають звичай москалів "вати відіерв, од того що прізвища (фамилії) у них найбільш кінчаються на "в" (приміт. авт.).
- В Нових Кодаках на цвинтарі.
- Звідкіля він був родом?
- Бог його зна; ніколи нікому не казав, та й не любив, щоб про те розпитували. Так, було, чуємо, деколи
розказував про Почаїв, Камінець, Київ; мабуть, і сам був з того краю. А прийшов він в кіш після шведської невзгоди, був в Алешках і вештався по Туреччині, бо тоді протурили запорожців Ік кам'яному базару. Отак розмовляли, поки не прийшла Зінька, а з нею і її мати, І не принесли нам вечерять. Старий тільки вгледів ЗІньку, зараз і почав її корить тим москалем, так що бідна дівчинка од тих смішок аж заплакала.
- Годі вже, діду,- озвався я,- не займай її, вона ж закинула той перстеньок!
- Так сердиться ж, матері її ковінька! - одказавКорж.- У нас в Січі такий був звичай: дратують чоловіка, поки сам з себе не стане кепкувать, от тоді вже і розумний. Це вже така у нас, запорожців, натура, не кепкувать з чоловіка, а тільки дратувать його. Було,як Іде
січовик через слободу, то вже здалека його чутно. Штурха палицею попід тином, а собаки на його, як на вовка, і брешуть, і скиглять; углядів - хлоп'я що-небудь їсть, от він у його і одійме, то воно і заголосить; стрінеться з чоловіком, коли добре убраний, у новому, то шпурля в його або тванюкою, або сміттям, та й заведуться. Не займе тільки молодиці або дівчини. Доставалось і мені, грішному, і мене доволі дратували, поки не вимуштрували, був і на послушанії в коші і при курені, і в сьому курені, і в сьому зимовику.
- Яке ж це послушаніє було?
- Таке: що скажуть, те й роби, в огонь, у воду лізь, коли звелять; дадуть тобі шматок хліба та заборонять їсти, то з голоду опухни, а хліба того й не покуштуй. І таке ще було, се і мій хрещений батько робив зо мною, як я ще був пахолком. Було, порозсипає дукати, таляри,
буцімто погубив, а я стану підмітать курінь, позбираю та й оддам йому, то він і перелічить, бачить, що всі, не хапнув ні одного, от він і погладить мене по голівці та й скаже: "Микитасю, буде з тебе чесна людина!.." Як вже я виріс, то хрещений батько всю свою худобу на мої руки здав, було, й каже: "Бери собі, Микитасю, скільки хочеш.

Так прозивалась Кам'янка, бо в сім поселку запорожці торгували з татарами і ногайцями (приміт. авт.).

Ці грошей, на біса вони мені!" А я І копійкою не покори-І?туюсь: і одягнутий, обутий, не голодний - на біса і ме-і ті гроші!
Після вечері я спитав старого, де 6 мені знайти такого |>чоловІка, щоб провів мене до Ненаситця і в Капулівку. .Корж помізкував трохи та й каже:
- Не треба шукать, паничу, я з тобою поїду. Тутечки ,8 Михайлівці нема такого чоловіка, щоб так тебе провів "І "се б тобі до ладу розказав, як я. Та воно і для мене І. .добре. Трошки провітрюсь та й до Нікопольського попа заїду, є в мене до його діло.
Я подякував старого за його ласку і, пожегнавши один одного на добраніч, полягали спати.
IV

Категория: 53 | Просмотров: 859 | Добавил: admin | Дата: 27.12.2011


X
Од села Чумаків аж до Михайлівки розказував мені Корж, як у запорожців судились, позивались, як і карали за кражу, грабунки і смертоубийства.
- На всіх вольностях запорозьких,- почав старий, по значних селеніях і містечках були паланки; ніби повіти або земські суди, і в кожній паланці постановлено по вибору троє старшин: полковник, осавул і писар. До помочі додавалось їм ще з Січі три підпанки, з козаків же. Ця старшина обиралась тільки на три роки і судила всіх козаків, що жили по селах і зимовиках. Було, як поб'ються між собою козаки, або один другому по сусідству яку кривду зробить, спаш чи хліб витолочить, та самі не помиряться, то обидва, купивши на базарі по буханцю, і йдуть у паланку позиваться. Прийдуть, було, до старшини, вклоняться, положать на сйфно буханці та
й кажуть:
- Кланяємся, панове, хлібом і сіллю!
- А яке ваше діло, пани-молодці? - спитають судді.
- От яке наше діло,- почина обижений.- Оцей ме
не скривдив, от наскільки мені шкоди причинив,- роз
каже, яка там шкода і чого вона варта,- і не хоче мене
удовольнить, так, будьте ласкаві, розсудіть нас.
- Ну, братчику,- спитають судді у обидчика,- чи
справді воно так, як каже твій сусід?
- Що ж, панове,- одказує обидчик, - хоч воно і
правда, так нема ж на стільки шкоди, скільки він з мене
править.
Тоді старшина посила підпанків з другими козаками, себто понятими, огледіть ту шкоду, і як вони освідітель-ствують і зроблять доношеніє, на скільки тієї шкоди, то судді і скажуть обидчикові своє рішеніє:
- Ну, братчику, от скільки повинен ти заплатить су
сідові: согласен чи ні?
- Заплатив би, панове,- одказує обидчик,- так ко
ли ж лишнє з мене править; у вашої волі - не заплачу.
Тоді судді уговорюють, улещають його помириться і не докучать вищій старшині. Коли він згодиться, то діло кінчиться у паланці, коли ж ні, то паланка посила їх у кіш; - вони радяться, у чий курінь попереду їм іти, коли вони різних куренів; як згодяться, от і прийдуть до отамана, вклоняться йому та й кажуть:
- Здоров був, батьку!
- Здорові були, пани-молодцІ! - одказує отаман.-
Просимо сідати.
- Та ні, батьку,- кажуть,- ніколи сідати; ми при
йшли до тебе за порадою.
- Кажіть,- пита,- якої вам од мене поради треба?
Тоді обижений і розкаже, яку шкоду йому зробив сусід і як розсудила їх у паланці старшина. Отаман розпитає обидчика, чийого він куреня, і посила хлопця запросить до себе отамана того куреня. Прийде курінний, спита:
- Чого се, пане-брате, ти мене звав?
- От чого,- та й покаже на обидчика.- Чи це ва
шого куреня козак?

к.А курінний, глянувши на його, і спита
Ти, братчику, нашого куреня?
Вашого, батьку! одказує обидчик, вклонившись. Далі розкаже отаман тяжбу козаків та й пита курінного
Що маємо, пане-товаришу, з ними чинить7
А той і каже
Так вас, братчики, вже й паланка судила?
Судила, батьку' одказують.
Чого ж вам ще треба? - озвуться отамани. Помиріться, братчики, і подовольствуйте один одного!
Так іцо ж, батьки, одкаже обидчик, коли він лишнє з мене править!
Тут вже отамани бачать, ш,о в його усе стрижено, і запитають в останній раз.
Так ти, братчику, не хочеш ласкою удовольству
вать за шкоду?
НІ, батьки, одкаже обидчик, у волі вашої, я не
согласен'
Як не согласен, кажуть отамани, так ходімо ж до військового судді, побачимо, ш,о він и;е скаже
Добре, кажуть козаки. Постривайте ж, батьки, збігаєм на базар за буханцями.
Як куплять, усі і йдуть до військового судді отамани попереду Ввійшовши, вклоняться і кажуть
Здорові були, пане добродію! назвуть по
іменню.
Здоров'ї, пани отамани,- одказує суддя. Проси
мо сідати.
Козаки тим часом кладуть на сирно буханці І кажуть Кланяємся вам, добродію, хлібом І сіллю1 Спасибі за хліб, за сіль, одвітує суддя і пита ота манів-
- Що це. за козаки і яке діло мають? Курінні отамани і розкажуть про їхнє діло і як їх розсудили у паланці. От суддя і спита у обидчика:
Чом же ти, братчику, не вдовольниш сусіда за шкоду, коли вже вас паланка судила, отаман і я присуждаю? А той своє товче.
Що ж, добродію, коли він лишнє з мене править, у волі вашої, не согласен!
Коли не согласен,- каже суддя,- так ведіть їх пани отамани, до кошового, там вже буде їм конечний суд і рішеніє, нехай вони і буханці свої забирають1
Та ми, добродію,- кажуть козаки,- купимо собі інших.
Забирайте, забирайте! - гримне на них суддя. І не задержуйте отаманів - у їх не одио ваше діло. Од судді ідуть вони вже до кошового; привітають його і кладуть на сирно буханці, а кошовий і. пита:
- Що це у вас, пани отамани, за козаки?
Отамани знов розкажуть про їхнє діло, а кошовий, ви
слухавши, і спита обидчика.
- Ну, як же ти думаєш, братчику? Вас розсудила па-
ланка, рішили отамани і військовий суддя, І я признаю,
що старшина порішила ваше діло по правді, а того ра
ди і утверждаю те рішеніє; так теперечки що ти мені
скажеш, чи согласен сусіда твого подовольствувать, чи
ні?
- Ні, вельможний пане, за волі вашої не согласен,-
одріже обидчик, - лишнє з мене править!
- Так ти й теперечки не согласен! - гримне на його
кошовий розсердившись,- Тривай же!
Та й гукне на сторожів:
- Давай лишень, хлопці, київ!
Як принесуть київ, от кошовий і каже
- Ну, лягай, братчику, ось ми тебе навчим, як прав
ду соблюдати і старшину поважати!
- Помилуй, вельможний пане! - заголосить обидчик
не своїм голосом.
- Ні, братчику,- одкаже кошовий,- не помилую,
коли ти такий упрямий; ануте, хлопці, на руки і ноги
йому сідайте і каптани його на плечі накидайте! Добре
бийте сучого сина, щоб знав, по чім ківш лиха.
Як всиплять йому з п'ятдесят і більш київ, кошовий і крикне: "Годі!" От хлопці, піднявши киї на плечі, і стоять, неначе солдати з рушницями; а ті, що на руках і ногах, усе-таки сидять, дожидаються приказу.
- Ну, братчику,- спита кошовий,- чи согласен удо
вольнить сусіда, як паланка рішила?
- Согласен, вельможний пане! - репетує обидчик.
Согласен, усе зроблю, що прикажеш!
- Зноси ж здоров, що тебе вибили! Не будеш вдруге
дуже мудрувать. Ну, хлопці,- гукне кошовий на коза
ків,- вставайте'
Коли у обидчика є гроші, то він зараз і вдовольняє, скільки там присуджено; як же нема, то кошовий призива отамана того куреня, до якого належить обидчик, і зве

лить йому удовольнить обиженого, а з того опісля цупить.
Отакечки кінчались у нас у Січі усякі діла, без того мерзького писання і хабарів. Хоч би на тисячу і на десять тисяч рублів була тяжба, то за кілька днів рішать і, як кажуть, під червоне сукно не сховають. Цим же розпорядком і тяжкі преступленІя рішались, як-то: кража, грабунок і смертоубийство. Треба тобі, паничу, розказать, що найбільша половина козаків в Січі були нежонаті, от того і сіромами їх прозивали; то як не було війни, то вони промишляли рибальством, звіриною ловлею, а ті, що сиділи по зимовиках, орали, сіяли І промишляли скотиною і бджолою. СІ ж козаки, що сиділи зимовиками, в свою чергу одбували повинності кошеві і своєму куреневі, як-то: калавури, кардони, а до чого припаде, то йшли й на війну. Так з цих, кажу, жонатих, що сиділи по зи-мовниках мало було преступників, а найбільш з нежонатих, з сіроми, бо що в лямі по рибальнях чи на звіриній ловлі заторгують, то все проп'ють і прогайнують; а далі бачать, що нічим похмелиться і нівідкіль поживиться: заробітків нема, а грошики пропили, чортма, от вони, нічого робить, і схиляються на усяке самовольне розпутство. А та воля і одвага по приказці: "Або мед п'є, або кайдани тре!"
- У ті часи татарва трошки вгамувалась, ні з ким було і воювать, а тут ще з України понаходило у Січ чимало ледачих людей, так, крий боже, що виробляли! Грабували чумаків, обдирали і до смерті забивали купців по великих шляхах, немилосердно драли І палили ляхів і жидів, так що ляхи, покидавши свої майонтки, утікали до лісу, аж за Варшаву, а жидова і духу запорозького боялась. Кожний з сих гайдамацьких загонів мав свого ватажка чи отамана, прозивались вони ще й характерниками, бо замовляли од кулі, а як, було, деруть ляхів по великих і багатих палацах, то яка б там сила у ляхів не була і як би не пильнували, то ватажок таку ману на них напустить, що ніхто не почує і не побачить, як вони їх накриють та й забирають, що схочуть, а, вернувшись у СІч, дуваняться вже тим добром: одну третину на ватажка, другу - козакам, а третю - на курінь. Так, бачиш, паничу, що й курінні отамани вадили їм, бо ватажок, зібравши ватагу, ішов за добичею не тайно, а найбільш за відому куреня, і як, було, йде, то й просить у отамана до помочі козаків; а той йому і каже:
- Гляди ж мені, братчику, коли ти якого козака стратиш, то тоді вже й до куреня не вертайсь!
Сиріч: крадь та кінці ховай.
А ватажок, здавшись на своє характерство, І одказує: Не бійсь, батьку, всі будуть цілі, більше копи лиха не буде!
Так отож, кажу, наші сіроми, опріч розбоїв і грабунків, такі ще пакості чинили, що нехай йому абищо, страшно І згадувать! Про їхнє поспульство доходили жалоби не тільки до нашої старшини - і до столиці; через той гармидер І кіш наш зруйновано. Та вже ж, ловить вовк, так І вовка піймають!.. Було,як деякий харцизяка попаде в руки, то суд йому короткий був. За кражу платив той курінь, до якого належав злодій, а за грабунок і смертоубийство карали смертю. Казней було чотири: перша - шибениця; стояли ті шибениці у кожній паланцІ, на перехрестках і по великих шляхах. Осу дженого, було, підвезуть верхи під шибеницю, накинуть йому на шию сільце та й шмагонуть коня нагайкою, то він вискочить, а осуджений і повисне '. Вішали і догори ногами і за ребро крюком, то він так і мотається на шибениці, поки кістки його не порозсипаються в примір і на страх другим; і вже ніхто трупа його зняти не посміє, бо за це теж повинен смертної кари.
- Друга казнь - гостра паля, дерев'яний стовп зав
вишки дві саженІ, а наверх того стовпа залізний спис в
два аршини завдовжки, то осудженого на той спис на
стромлять так, що він віткнеться йому аж у потилицю,
на піваршина вище голови; і сидить той труп на списі
поти, поки викорениться, як та в'ялена риба, так що як
повіє вітер, то кістки крутяться і торохтять, неначе той
млинок, поки не попадають на землю.
- Третя казнь - киї запорозькі, паліччя не дуже
довгі, неначе бичі у ціпів, з дубини або з другого твер-
1 Од присужденної кари осужденному можна було збавиться одним тільки побитом, коли яка-небудь дівчина заявить, що нона хоче з ним одружитись. З сього-то звичаю раз в Самарській паланці скоїлась така штукарня. Вели осужденного на лобне місце; пуць назустріч дівчина, прикрита густим серпанком, і заявила, іі(о вона йде за осужденного заміж. Народ припинився, примовк, а осужденний каже: "Здійми лишень серпанок, нехай я подивлюсь, яке подружжя мені посила доля". Зняла дівчина серпанок. Глянув козак на неї та й каже: "Як на такій одружитись, то лучче пропасти, ведіть мене, люде добрі, на шибеницю!" (Приміт авт.)
дого дерева. Осудженого прикують до стовпа на майдані, наставлять біля його в кінвах усяких потрав, трунків: горілки, меду, пива, браги, і принесуть кілька оберемків київ і положать біля стовпа. Нагодують і почастують осудженого, а там дадуть покоштувать і київ; хто не йде, вип'є корячок горілки або пива, вчистить осудженого києм та й приговорює: "От тобі, сучому синові, щоб знав, як красти і розбивать, бо ми всі куренем за тебе, злодія, платим!" Отак він і лежить, прикутий до стовпа, поки його до смерті не заб'ють.
- Четверта кара - зсилка в Сибір, як і теперечки в
Московщині і у нас. От цими ж то карами за кошового
Кальниша трохи-таки угамували харцизів, так не помог-
лось, не вдержався-таки наш кіш: зруйнували!.. А як
зруйнували, я тобі, паничу, завтра про це розкажу.
Доїжджаючи до села Привольного, зовсім смерклось, небо замазалось хмарами і так посутеніло, хоч в око стрель. До Михайлівки зосталось верстов з три сквер-ної дороги, і ще треба було переїздить у брод Мокрую і Сухую Суру. Машталір мій загубив дорогу і попускав віжки; не знаю вже, куди б ми заїхали, коли б Корж не виліз з брички І не знайшов дороги. Я дивувався, як старий добре бачив поночі. Нагнеться, гляне округи себе і гукне машталірові: "Повертай сюди, або туди!" І так бережно провів проміж рівчаків і бескидів, що й удень лучче б не проїхали.
- Ти, бачиш, діду, поночі,- озвався я,- неначе та
кішка?
- Е, паничу,- одказав Корж,- се в мене зосталась
ще січова кісточка! У нас на Запорожжі той було і не
козак, хто не втрапить поночі. Дуже поважали тих коза
ків, котрі добре знали степи і шляхи, тих тільки і на стар
шину обирали, котрі вміли провести і вивести військо.
Кілька гонів од Коржевого дворища ушкварив дрібний дощ з блискавкою і громом.
- От за се хвалити господа,- озвався Корж, знявши
шапку,- іди, голубчику, поливай, теперечки нам байду
же: приїхали... О, да який же дрібний,- озивався ста
рий, гладячи себе по мокрій голові,- сей, як бачу, доб
ре чує, а бувають і глухі дощі - такі, що не дочу
вають...
- Як не дочувають? - спитав я.
- А так,- одказав дід засміявшись,-- бог йому ка
же. "Іди, де чорно", а він І піде, де вчора; бог йому:
"Іди, де просять", а він і потяг, де косять; бог йому: "Та йди у Михайлівну", а він махнув у Минайлівку!1
Приїхавши додому, Корж довго ще балакав і шутку-вав, якось і втома його не приборкала.
- Велике діло, паничу, власна хата,- казав він, походжаючи по світлиці.- Як би не втомився, а тільки вернешся додому, то так тобі полегшає, неначе вже й одпочив!

XI
На другий день ми прокинулись не дуже рано: пізно лягли і, натомившись, трохи заспались. Напившись чаю, Корж заходився з своєю бджолою, і ми не гаявшись пішли у пасіку. Гарно було у садку після дощу: пташечки щебетали, дерево порозправляло свої віти, краплі роси, як розсипані перли, скрізь по траві і на листах блищали і висвічувались; так було легенько дихать тим пахучим холодком! У пасіці усе було благополучно; і старий, огледівши деякі вулІЇ, сів і мене попросив сісти біля тії каплички, де ми з ним позавчора розмовляли.
- Бач, паничу,- сказав він, огледюючи дерева,- які
високі та товсті повиростали; садив я їх саме у той рік,
як зруйнували наш кіш, більш буде, як п'ятдесят літ 2.
Я нагадав старому, що він мені обіцяв розказать про ту невзгоду, і Корж так почав:
- Саме на зелені святки прийшов до нас великим
військом генерал-поручник Текелій І, ставши обозом
верстов з дві од окопів, всі свої гармати, які там в його
не були, витріщив проти нашого коша. Однак не почи
нав стрілять, а теж січовики нічого не робили, а чекали,
що дальш буде. Через суток двоє примчали гінці звіст
ку, нам і Текелієві, що московське військо позахоп
лювало вже всі наші паланки і слободи по всіх воль-
ностях запорозьких, а на третій день Текелій прислав
до нас посланця і запрошував військову старшину до
себе в гості. Кошовий Калниш, одібравши таку звістку,
зараз зібрав всіх козаків на раду і спитав:
- А що, теперечки, панове старшина і отамани, будемо робить? Москаль в гості нас до себе заклика; чи підемо, чи не підемо?
1 Корж любив розказувать сю приказочку, хто його хоч трохи
знав, то вже певно про неї од його чув (приміт аат )
2 Кош зруйновано у 1775 році (приміт авт.)

Категория: 53 | Просмотров: 692 | Добавил: admin | Дата: 27.12.2011


'?*? Як се почули отамани, деякі ватажки і характерники, так І заворушились,і загомоніли. Декотрі покорствува-Ай б, так другі ж, здавшись на свою силу і характерство, на ввесь кіш гомін підняли.
- Нехай Текелій,- гримнули,- хоч ще стільки вій
ська московського приведе, скільки теперечки його
привів, то ми усіх, як мух, передавим! Чи ж то можна,
щоб Січ і славне Запорозьке військо за спасибі моска
леві віддать?.. Поки світ-сонця, сього ніколи вони не
діждуться!
Се все казала сірома і бурлацтво, нежонаті голодранці, у котрих не було ні оселі, ні худоби; а друга половина - отамани і заможні козаки, що сиділи зимовиками і мали достаток, таку одповідь дали:
- Хоч ми,- кажуть,- московське військо і до ноги
вилущим, так те ж військо, що захопило наші паланки і
слободи, спалить всі наші оселі І замордує наших жінок
і дітей, так ми на таку раду сіроми і бурлацтва не
здаємся!
А тут ще й архімандрит, що жив у Січі, почувши такі заміри сіроми і бурлацтва, вийшов з церкви в обла-ченії, з хрестом, і почав уговорювать завзятих:
- Убойтеся,- каже,- бога!.. Що ви замишляєте, діт
ки? Ви - християни і піднімаєте руку на християн, і
наміряєтесь пролить кров єдиноутробную? Покорій-
тесь же волі господа, така вже, бачите, нещаслива наша
доля, і з покірністю мусимо прийнять од бога достой
ная по нашим ділам! От вам хрест і розп'ятий на нім;
коли ви його не послухаєте, то всі загинете необачно!
Здається, хто б не почув панотця, як він нас уговорював, хоч би у його було кам'яне серце, то і в того б видавив сльозу з ока. Всі, скільки нас не було, сіроми і старшина, всі захлипали і тут же так одказали:
- Ну, спасибі тобі, панотченьку, нехай буде по-тво
єму: знав, що нам казать, і ми теперечки готові не
тільки тебе послухать, а й голови наші за тебе зло
жить!
Січовики дуже поважали свого архімандрита, бо щонеділі і по празниках після одправи поучав він народ поважним словом, не з книжки, а напам'ять, і ще нашою мовою, так що й мала дитина зрозуміла б те святе казання. Після сього панотцевого совіту військо ще трохи поміркувало, порадилось та й заявило кошовому:
- Ну, батьку, вельможний пане, теперечки як зав
годно, так і роби з сими гостями, а ми всі готові тебе
слухать, чи йти, то йти?
- Треба йти, пани-товариші, - одказав кошовий, -
бо се дурниця; самі бачите, що москаль нас кругом об
ступив і гармати горлом у вічі поставив. Се вже такі
гості, що, пішовши до їх, не вгадаєш, чи Й вернешся
назад. Та вже коли бути тому, то нічого довго й думать,
господи поможи! Дай, боже, час добрий! Ходімо, стар-
ши іо і пани отамани! Що буде, те й буде, а більш буде
так як бог дасть!
Т і, узявши хліб-сіль, пішли до Текелія, Текелій ласкаво їх прийняв і став розпитувать, хто в них кошовий, і старшина, і як вони прозиваються. От кошовий заявив себе, суддю Касана і писаря Глобу. "А се,- каже, показуючи на курінних отаманів,- теж військова старшина". От Текелій і попросив всіх сідати, а далі, розпитавши, що було йому треба, і пішов з ними у кіш; однак не один, а узяв з собою кілька офіцерів і охранного війська. Як побачив Текелій, що запорожці здаються йому ласкою, то зараз звелів одсторонить гармати. Прийшовши у кіш, спитав він кошового, до кого йому йти у гості; кошовий вклонився і запросив його і всіх офіцерів у свій курінь, та й угощав, чим бог послав, по нашому звичаю: у дерев'яних тарілках і дерев'яними ложками. Наївшись, Текелій подякував кошовому за обід і дуже дивувався, що такі смачні потрави їдять з дерев'яної посудини. Далі й спитав;
- Хто це у вас так смачно готує?
- Є у нас,- одвітив кошовий,- такі скусні кухарі.
От Текелій став прохать кошового, щоб він прислав
йому одного кухаря, і обіщав кошовому подарувать два кам'яні блюда, а старшині і отаманові - по одному. "Щоб,- каже,- такі смачні потрави не їли з корит, а з блюд".
Почувши се, один з курінних отаманів, по прізвищу Строць,1 обізвався до Текелія:
- Хоч з корита, добродію, та досита, а хоч з блюда,
так дохуда.
- По-яківському се він розмовляє? - спитав Теке
лій.- Нічогісінько я не розчовпу, що він розказує.
Так Строць і розтолкував цю приказку.
1 Роман Строць був отаманом Канівського куріня (приміт. авт.)


добродію,- каже,- їсте з блюда та худі ', а з корита досита - подивіться, які ми гладкі. обід Текелій довго ще вештався по кошу, огля-ав курені, пушкарню, козацькі пожитки, а там по-і пішов до себе і стояв ще біля коша обозом тижня. Поки стояли, кажу, обозом, офіцери і Скалі частенько приходили до нас у кіш, а ми ходили Й1'ких, братались і гуляли по-козацькій. Тим часом келій призвав до себе кошового, суддю, писаря і ?6читав' їм ім'яний височайший указ; щоб вони їхали Петербург. Так ото поїхали тільки кошовий і писар, суддя Касан занедужав і вмер, тут його у Січі послід-ого і поховали. Випровадивши старшину у Петербург, екелій вже став сам орудувать Січчю: привів козаків о присяги і трошки заспокоївсь, але-довгенько ще стояв Обозом, перейшовши на друге місце. Зоставшись січовики без старшини, почали потроху ворушиться, бо московкі звичаї були їм не по нутру; от стали козаки думать та І*ть, як би москаля в шори убрать 3, а самим десь помандрувать. Зібрали чоловіка з п'ятдесят ко-і послали їх до Текелія з хлібом, з сіллю. А що ви мені скажете, запорожчики? - спитав Текелій
От що, добродію,- кажуть січовики,- ми чули, мам без письменного виду і білетів не можна з Січі йти?
- Так, запорожчики, так,- одказує Текелій,- ніку-
че відлучайтесь без мого відома.
Так оце ж, для сього відома,- загомоніли коза-
ки,- і прийшли ми, добродію: напишіть нам, будьте ла-іскаві, хоч один білет на всіх, бо ми будемо держаться купи І врозтіч не розпливемось.
- Добре, запорожчики, добре,- каже Текелій. Та
який же перше був у вас звичай?
Та у нас, добродію,- загомоніли козаки,- про сі білети ні за наших батьків ні за дідів і чутки не було: хто куди схотів, той туди і мандрував.
Куди ж оце ви,- спитав Текелій,- наміряєтесь Йти з сими білетами і за чим?
1 Текелій був родом сербин і, як усі серби, високий І худорлявий (приміт. авт,)
У шори убрать, себто обдурить, обманить (приміт. алт.)
До Тилигула ', добродію, кажуть січовики,- до лями на заробітки, бо у нас нема ні сорочки, мі штанів, як бачиш, гола сірома; а ще ж, може, треба буде і подушне платить та й панам трохи уділить?
- Добре, запорожчики, добре,- одказує Текелій, зареготавшись.- Ідіть з богом, заробляйте та і в казну збирайте.
Чуємо, добродію, чуємо, - загомоніли козаки, вклонившись, та й пішли в канцелярію.
Призвав Текелій свого ад'ютанта і звелів йому написать один білет на п'ятдесят чоловіка і видать їм до рук. Як добули січовики той білет, і стали лагодиться в дорогу, зібрали увесь свій військовий риштунок, харчові клунки, знарядили кілька чайок та, сівши собі уночі, не тільки ті, що з білетами, а скІлько їх улізло, може, чоловіка з тисячу, І гайда собі униз до Тилигула. Через кілька днів прийшло до Текелія з хлібом, з сіллю ще чоловіка з п'ятдесят за тими ж білетами та, добувши і собі, п'ятами закивали з товариством. Далі, як побачили січовики, що їм не боронять тих білетів, прийшли й треті, і четверті та, добувши сим побитом собі білети на всі сорок куренів, і помандрували під турка. Як побачило офіцерство, що в коші зостались тільки старі, сліпі та каліки, І зробили доношеніє Те-келієві. Схаменувся Текелій, та у свиний голос - нічого вже, бач, робить, як кажуть, не продереш очей, продереш калитку!
- Куди ж вони позаходили,- питавсь Текелій.-
Адже ж вони, сякі-такі, просили у мене білета до Тили
гула на заробітки?
Дуже розсердився І зажурився Текелій, довго сумував, кілька днів і носа, сердешний, не виткнув з своєї палатки - так його роздратувало те ошуканство простої сіроми. А тут як на те ще лізуть і останні січовики, які позоставались, з хлібом-сіллю; а та вже хліб-сіль в душі у Текелія сидить.
- Повели і нам, вельможний пане,- просять,- на
писать білети на заробітки.
- Та куди ж вам,- крикнув Текелій,- злющі запо
рожці, оці білети?
1 Тилигул-річка вливається великим озером у Чорне морс. Сей лиман прозивався по-турецькій Дели-Гиль, по-нашому Скажене плесо. Сюди-то ходили запорожці на заробітки до лями (тягнуть неводи) (приміт авт.)

На Тилигул, добродію,- одказують.- На Тили-р&'л, До лями, на заробітки.
-Все в Тилигул та в Тилигул,- гримнув Текелій, ітупотівши ногами,- сякі-такі і розтакі!.. А город зоавйли пустим? Не дам вам білетів, ідіть собі к бі-уі..- та й потурив їх від себе.
.- Так не помоглося ж, бо сірома, подякувавши Текелія хліб і сіль, і без білетів по протоптаній дорожці дропака. Побачив Текелій, що якось приходиться до чмйги: що тут на світі робить? От він І призвав себе всіх курінних отаманів. Так і отаманів неба-^|"іїько прийшло - десятка не налічив би. р)р і - Чом же ви не всі прийшли? - спитав Текелій. ? Як нам, добродію, усім прийти,- одказали отама-ї^коли нікогісінько, опріч нас, не зосталось по ку-
1 Куди ж вони позаходили, що їх нема? - знов іитав Текелій.
- Курінні отамани роз'їхались по своїх зимовиках, :;одказують,- а сірома невідь-куди поділась, так ми І са-" і думаємо до домівки; що нам тутечка робить, коли Нікогісінько не зосталось; старшину запроторили у столицю чи там куди ', а війська козацького нема - порозходилось!..
Куди ж вони порозходились? - гримнув Теке-\Ій, де ваші січовики?
Як, де? - обізвались отамани.- Адже ж ви, до-.бродію, не спитавши нас, подавали їм білети на заробітки,(до Тилигула, чи що?
Побачив тоді Текелій, що сірома гаразд-таки убрала , його в шори; дуже розсердився І вигнав з палатки отаманів. Після сього недовго він зостався в Січі і того ж літа поїхав у столицю, а московське військо сім літ ще стояло на запорозьких землях, поки не запровадили московських звичаїв.
- Так'чотаким-то побитом, паничу, преславуту коза-
1 Що сталось з войськовою старшиною, невідомо, бо ні в яких гїстеричних рукописах об їх нема поминку. Була тільки чутка, що кошового Калниша заслали на Дон, бо в одній пісні така наміка.
Ой полети та полети, чорная галко,
та на Дон рибу їсти! Ой принеси та принеси, чорная галко,

.ОД КОШОВОГО ВІСТИ
(приміт авт)
цьку Січ зруйнували і хвацьке Запорозьке військо ви коренили. Ті ж запорожці, ц;о повтікали, піддались під турка, прийняв їх султан ласкаво під свою державу І звелів опоселить їх біля устя Дунаю в Бабадазі, понад Чорним морем, на землях, здатних до пахарства і ба гатих риболовством і звіриною ловлею, де вони і тепе речка живуть ', хліб жують і постолом добро возять' От тобі, паничу, і кінець1

XII

Се було останнє оповідання Коржеве. Після сії роз мови частенько доводилось мені вештаться по Задні пров'ю, а в турецьку війну - в Бабадазі, де осадились запорожці; не раз доводилось і розмовлять з старими дідами, бувалими козаками про Січ, і те саме, без одмі ни, розказували І вони, що оповідав мені старий Корж.
В 1832 році на іванІвський ярмарок в Кременчуці, на майдані, збилось чимало народу біля кобзаря. Я підійшов і став прислухуваться. Сліпенький співав про зруйнування коша, і так подібно д іповідання, що я, давши кобзареві карбованця, зазвав його до себе на кватиру і списав ті вірші. От вони.
Гей, із-за зеленого гаю . Червоне сонечко зійшло. Гей, з московського краю Велике військо прийшло. Червоне сонечко Високо вже стоїть, Дивиться батько в оконечко Та й каже- "Дітки, що будемо робить? Ось перед нами Царицине військо стоїть. Чи не за нами.
Щоб йшли татар к чортам гонить?" "Ой батьку, щ,ось воно не тс! ' Чого сі гармати горлом в вічі стоять? Треба, батьку, спитати. Чого вони од нас хотять?о Ой просідали запорожці. Що Нечоса Тскслю послав Щоб нас з старшиною І всю славну Січ зруйнував
1830 року після турецької войни найбільша половина козаків передалась Росії і вийшла з Бабадага з кошовим Осипом Михайло внчем Гладким зноа у Росію. Теперечки сі запорожці осадились побіля Азовського моря і прозиваються азовськими козаками (приміт аат.)
262

Був же той день
Великі зелені свята,
О, бодай же твоя, Нечосо,
З того часу душа проклята!
"Гей, діти, запорожці,
Що будемо чинити?
Москаль кличе в гості,
Будемо чи ні йому голову хилити?
Як будемо Його зустрічати:
Чи з хлібом-солею,
Чи війну об'являти,
Чи йти до його доброю волею?"
Одні кажуть: "Мир лучче всього". А сі: "Нехай нам випалять очі, То й пропадемо аж до одного".
- "Ніколи сього не буде,
Щоб ми оддали Січ-мати,
Поки що світ-сонця
Будем Січ нашу рятувати!" "Бога бійтеся, діти! -
Каже панотець архімандрит,-
Що ви хочете робити?
Прокляті будете із роду в рід.
Ви, діти - християни,
І підіймаєте руки на братів?
Не робіть в своєму серцю рани.
Щоб милосердний бог вас простив,
От вам хрест божий.
На його ви положіться,
І совіт мій вам гожий,
Ні в чім, діти, не журіться".
"Ну, панотче, по-твоєму нехай,-
Послухають тебе запорожці;
Бери, Петре, хліб та сіль
Та й ходім до Текеля в гості.
Ну, батьку, господи поможи,
Пошли нам добрий час!
Хліб, батьку, положи,
Та й говори за нас.
Бо війною, батьку, нічого не вчиним,
Треба доброю волею робити;
Ходім вже, поклон вхилим
Та й почнем про діло говорити".
Хліб-сіль Текеля прийняв
І почав нас угощати.
А як добре підгуляв,
То став і нас до себе прохати.
Л в нас Петро кошовий
Має звичай свій:
Пішов генерала зазивати
До себе обіда козацького вживати.
їв Текеля обід бурлацький
Та все смакував,
А опісля по-козацьки
Вином та медом запивав.
Ой пішов Текеля в свою палатку
І - Та й став міркувать.
Що йому робить спочатку
] як нашу Січ зруйнувать.
Уже всі каші паланки
В Текелійових руках,
Уже всі його палатки
По наших січових кутках.
Ой прочитав Текеля папір
Кошовому, писареві од цариці,
Треба нам їхати у двір
Аж у дві столиці.
Ой зібрав наш Калниш
Храбрую дружину,
Сердешний брався аж за ніж
Та проклинав лиху годину.
Сірома Калниш захлипав гірко.
З кожним козаком обіймався,
Сказав: "Прощай, славне, храбре військо!"
Та вже більш І не вертався! '
"Гей, батьки-отамани,
Кажіть, де поділи старшину?"
Бере нас жаль за серце,
Як згадаєм славну старовииу!
Ой почали січовики думать, гадать,
Як би москаля в шори убрать.
А далі до Текелія пристали,
Щоб дав білети - роботи нам шукать.
Ой рушили запорожці
До лями на заробітки.

Закивали п'ятами, сіроми,

Тільки товаришам дали звістки.

Текелій хоч після й оглядівся,

А запорожців - поминай як звали!

Ой бідний зажурився,

Що в шори його убрали.

Ох життя наше минулось,

Життя бурлацьке!

Коли б воно вернулось,

Славне життя козацьке!

Гей, братці, озьміть у руку

Пісочку та й посійте

Ой тоді воно вернеться,

Як той пісочок зійде! '

Корж помер в октябрі 1835 року на 104 році довгого свого життя. Змалку і до смерті жив він і працював задля людей і, може б, ще промаявся на світі, коли 6, збираючи подаяніє на погорілу в МихайлівцІ церкву, не застудив себе, переїжджаючи восени через Мокрую Суру. Царство тобі небесне, добрий чоловіче, вічна тобі пам'ять.

1 Ся сама пісня, з деякими одмїнами, надрукована і в "Истории Новой Сечи" Скальковського (приміт. авт.).

Категория: 53 | Просмотров: 626 | Добавил: admin | Дата: 27.12.2011

» Поиск

» Календарь
«  Апрель 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

» Архив записей

» Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz

  • » Поиск


    Copyright MyCorp © 2024
    Сделать бесплатный сайт с uCoz