КАВКАЗ
(Поема)
Кавказькі гори «засіяні горем, кровію политі» — тривалий час там
іде війна. Споконвіку там орел (символ російського самодержавства) карає
Прометея (символ нескореного народу), та не в змозі остаточно здолати
непокірного титана:
Не вмирає душа наша, Не вмирає воля. І неситий не виоре На дні моря
поле. Не скує душі живої І слова живого. Не понесе слави Бога, Великого
Бога.
Ліричний герой поеми звертається до Бога, запитуючи, коли, нарешті,
«прокинеться правда», коли кати народу перестануть знущатися з людей:
Ми віруєм твоій силі
І духу живому.
Встане правда! встане воля!
І тобі одному
Помоляться всі язики
Вовіки і віки.
А поки що течуть ріки.
Кровавії ріки!
Кавказькі гори политі кров'ю, бо там живе волелюбний народ, який
чинить відчайдушний опір завойовникам. Тому тисячами гинуть царські
солдати, ллється кров. А сльози — удов'ї, дівочі, матерів і батьків! їх
вистачило б на те, щоб утопить «всіх імператорів... з дітьми і внуками».
Ліричний герой поеми славить «лицарів великих» — синів Кавказу, які
мужньо відстоюють своє право на мирну працю, на життя за власними
законами:
Борітеся — поборете, Вам Бог помагає! За вас правда, за вас слава І воля святая!
Поет протиставляє вільному Кавказу, де ніхто не зазіхає на чуже,
кріпосницьку Росію. У цій країні, що здавна пишається своїми
християнськими традиціями, можуть навчити лише, як ошукувати людей,
здирати з них останню шкуру, мордувати по тюрмах і як продавати чи
програвати в карти своїх же єдиновірців-християн.
Ліричний герой гірко докоряє панству:
Ви любите на братові Шкуру, а не душу!
Зажерливі й багаті моляться розіп'ятому за людство Христу, будують йому храми і каплиці, кладуть перед його образом
Неутомленниє поклони
За кражу, за війну, за кров,
Щоб братню кров пролити просять
І потім в дар тобі приносять
З пожару вкрадений покров!!!
Поема закінчується зверненням поета до пам'яті його загиблого друга
Яковаде Бальмена, який склав голову «не за Україну, а за її ката».
Аліричний герой залишається наодинці зі своїми гіркими роздумами про
долю України.
Гнів і обурення ліричного героя твору викликає лицемірство
провідників загарбницької політики царату, які намагаються прикрити свої
хижацькі наміри облудними твердженнями, нібито вони несуть просвіту
темним «диким» народам:
Просвітились! та ще й хочем Других просвітити, Сонце правди
показати Сліпим, бачиш, дітям!.. Все покажем! тілько дайте Себе в руку
взяти,
Як і тюрми муровати, Кайдани кувати.
Всьому навчим; тілько дайте Свої сині гори Остатнії... бо вже взяли І поле, і море.