СОН
(Поема (комедія))
Поема починається ліричними роздумами автора—оповідача. У кожного
своя доля і свій «шлях широкий»: хто зводить кам'яні мури, хто руйнує,
хто намагається загарбати чужу країну, хто обирає ближнього, а хто
потайки «гострить ніж на брата». Лицемір удає з себе тихого та
богобоязливого, а сам тільки й чекає слушного часу, аби комусь
«запустити пазурі в печінки». Інший будує розкішні храми і вихваляється
своєю любов'ю до «отечества», з якого між тим «кров, як воду, точить».
Але всі мовчать, «як ягнята», наче так і треба, бо немає Бога на
небі. Уярмлені люди вмирають у неволі, чекаючи раю на тім світі. Та
даремно, бо його не буде. Автор просить усіх схаменутися, згадати, що і
бідні і багаті — люди, «Адамові діти».
Такими були думки оповідача, коли він нібито п'яний повертався з
бенкету. Дома ліг спати і побачив сон, що здивував би будь—кого.
Приснилося йому, буцімто летить над землею сова, а він — за нею слідом.
Летить і прощається зі світом, своїм краєм, де мучаться люди. Він
прилітатиме до України тільки на розмову:
Порадимось, посумуєм, Поки сонце встане. Поки твої малі діти На ворога стануть.
Світає. Зайнявся край неба. Зверху відкрилась чарівна картина «повитої красою» країни, яка
Зеленіє, вмивається Дрібною росою, Споконвіку вмивається, Сонце зустрічає... І нема тому почину, І краю немає!
Але душа того, хто все це спостерігає, плаче і сумує, бо у тім раї
Латану свитину з каліки знімають, З шкурою знімають, бо нічим обуть
Княжат недорослих; а он розпинають Вдову за подушне, а сина кують,
Єдиного сина, єдину дитину, Єдину надію! в військо оддають! Бо його,
бач, трохи! а онде під тином Опухла дитина, голоднеє мре, А мати пшеницю
на панщині жне.
Попідтинню шкандибає покритка з байстрям, якої відцурались батьки і
не приймають чужі люди, а панич, що її збезчестив, і гадки про це не
має, розважаючись з іншою.
Ніхто не знає, скільки ще на цім світі панувати катам. А Бог, якщо й
бачить із—за хмари людські сльози й горе, то не допомагає людям.
У ріднім краї немає щастя, і оповідач вирішує пошукати раю хоч на
краю світа. Тяжко йому покидати матір—Україну, та ще тяжче дивитися на
її сльози і убогість.
Полетівши за совою, він потрапив до вкритої снігом країни (Сибіру),
де кругом «бори та болота», а людей немає. Та ось стало чути, як десь
під землею гудуть кайдани. З—під землі, мов із домовини, стали виходити
на світ не мерці, а закуті в кайдани живі люди, каторжники. Вони
видобувають під землею золото, аби наситити ненажерливого (царя).
Серед каторжників не тільки злодії і розбійники. Є тут і
затаврований, закутий в кайдани революціонер, «цар волі», що мужньо
переносить усі муки, не зрікаючись своїх ідей:
А де ж твої думи, рожевії квіти, Доглядані, смілі, викохані діти,
Кому ти їх, друже, кому передав? Чи, може, навіки в серці поховав? О, не
ховай, брате! Розсип їх, розкидай! Зійдуть, і ростимуть, і у люди
вийдуть!
І знов оповідач летить над землею. Дивиться зверху на хати над
шляхами та міста з багатьма церквами, а в цих містах, мов журавлі,
вишукуються муштровані солдати—москалі.
Далі він бачить унизу велике місто на болоті, де скрізь «церкви, та
палати, та пани пузаті». На честь царя Миколи І тут влаштовано парад.
Лакей вимагає хабаря за те, що потайки проведе оповідача у царські
палати.
Але оповідач, відхиливши його послуги, став незримим і сам потрапив у палати, де побачив пихате панство і царя з царицею:
...аж ось і сам,
Високий, сердитий,
Виступає; обок його
Цариця небога,
Мов опеньок засушений,
Тонка, довгонога,
Та ще на лихо, сердешне,
Хита головою.
Оповідач дивується, що поети —«віршомази» порівнювали це жалюгідне створіння з богинею.
За царями йшла сила панства, і кожен з цих панів намагався стати ближче до коронованих осіб:
...може вдарять Або дулю дати Благоволять, хоч маленьку, Хоч півдулі, аби тілько Під самую пику.
Сердитий цар таки дав ляпаса своєму найстаршому придворному, той —
нижчому чином, адалі вже пішло мов по ланцюжку — кожен намагався вдарити
меншого від себе, аж поки бійка не вийшла з царського палацу на вулиці.
Оповідача здивувало, що все це сприймалося як царська милість і супроводжувалося радісними вигуками городян:
«Ґуля наш батюшка, ґуля! Ура!., ура!., ура!»
Вночі, коли гамір ущух, оповідач пішов подивитись столицю і був
вражений цим дивним видовищем, адже розкішне місто збудоване на болоті
дуже дорогою ціною:
Як то воно зробилося З калюжі такої Таке диво... отут крові Пролито людської — І без ножа...
На одному боці ріки чути дзвони Петропавлівської фортеці, на іншому
— стоїть пам'ятник Петрові І (тому, що «розпинав нашу Україну») від
Катерини II (яка «доконала вдову сиротину»).
Оповідач зажурився, згадавши сумну історію України. Адже це на
козацьких костях побудовано столицю Російської імперії, а у темниці
замордовано наказного гетьмана Полуботка. Цар зідрав шкуру з українців,
щоб пошити з неї собі багряницю і закласти у цій «новій рясі» багаті
церкви та палати.
Зійшло сонечко, і оповідач уздрів інший Петербург — місто, де люди
тяжкою працею заробляли собі хліб насущний. Серед чиновників, що
поспішали до Сенату, він побачив чимало своїх земляків, які зріклися
рідної мови, пишуть папери і деруть хабарі, зневажаючи свою неньку
Україну.
Оповідач вирішив ще раз зазирнути в царські палати. Побачив там
сердитого, як ведьмідь, царя, що гримав на панство, на челядь та на
москалів.
А коли від його крику всі провалились у землю, цар залишився
безпорадним, нікчемним і зовсім не страшним, мов кошеня. Він здався
оповідачеві таким чудним, що той навіть засміявся.
Почувши сміх, цар знову розлютився і зикнув на оповідача, який перелякався і... прокинувся.
Так закінчився цей надзвичайний «сон» — диво, що сниться тільки «юродивим та п'яницям».