» Меню сайта

» Наш опрос
Оцените мой сайт
Всего ответов: 4090

» Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

» Форма входа

Главная » Статьи » 35

В разделе материалов: 94
Показано материалов: 31-40
Страницы: « 1 2 3 4 5 6 ... 9 10 »

Гайдамаки


Все йде, все минає — і краю немає... Вічний лише потяг людини до волі, до справедливості. 1 виразниками цих волелюбних прагнень українського народу стали гайдамаки. Таке визначення, звичайно ж, не подобається офіційним письменникам, прихильникам абсолютизму. Для поета ж часи козаччини, гайдамаччини — славне минуле.

Інтродукція. Боротьба польських магнатів за владу врешті-решт призвела до втрати Польщею своєї державності. А конфедерати (члени озброєних загонів дрібної шляхти), які мали цю державність захищати, грабували Україну, знущалися з її народу. їхні дії викликали обурення проти шляхти — гайдамаки готувалися до повстання, «ножі освятили».

Галайда. Ярема Галайда — наймит у шинкаря Лейби. Цілий день він за попихача. Сирота, але «сирота багатий», бо в нього є кохана Оксана. Вночі, коли шинкар лічив гроші, Ярема взяв торбу й пішов у Вільшану.

Конфедерати. Цієї ж ночі до Лейби вдерлися конфедерати, побили господаря, допитуючись, де його дочка. Хитрий корчмар сказав,  що вона вмерла.  Він усіляко догоджав непроханим гостям, принижувався, підливав горілки. Коли шляхта стала вимагати в нього гроші, він сказав, що не має «ні шеляга», а багато червінців є в костьолі у вільшанського титаря, до того ж іще й дочка в того гарна, «як панночка». Конфедерати залишили корчмаря й поїхали у Вільшану.

Титар. У Вільшані Ярема, ходячи попід гаєм, співав та виглядай Оксану. Аж заплакав, боячись, що та не прийде. Побачивши дівчину, зрадів і забув про все. Титарівна ж забарилася, бо занедужав батько. Ярема сказав, що йде в Чигирин до гайдамаків, щоб здобути славу, багатство і покласти все до ніг Оксани, одягти її, як гетьманшу. Закохані мріяли, як житимуть, коли не стане ворогів в Україні. Присягайся одне одному у вірності та й розійшлися.

А тим часом конфедерати вдерлися до титаря, стали його катувати, вимагати гроші. Замордувавши бідного чоловіка, запалили церкву. Як прибігла Оксана й побачила все це, так і знепритомніла. У такому стані ляхи й забрали її із собою.

Свято в Чигирині. За багатьох гетьманів Чигирин був містом козацької вольниці. Тепер тут тиша.

Та ось над Тясмином, у темнім гаю, зібралися прості козаки і старшина, щоб покарати ворогів. Стояли вози з ножами. Люди чекали дзвонів, що мали сповістити про початок церковної служби, і слухали, як співав сліпий кобзар. Нарешті почалася служба: попи святили ножі й закликали боротися з ненависною шляхтою, яка стільки лиха принесла українському народу.

Треті півні. Коліївщина, це «пекельне свято», охопила колись всю Україну. Але з часом про неї забули, й онуки славних повстанців покірно «панам жито сіють».

Вночі берегом Дніпра йшов козак і журився, відчуваючи щось недобре. Мав у Черкасах чекати сигналу до повстання — третіх півнів. Ярема замислився над долею свого рідного краю. Він сподівався, що колись в Україні знову «блисне булава».

Червоний бенкет. «Задзвонили в усі дзвони по всій Україні», гайдамаки почали бити шляхту. У Черкаси до Залізняка прийшов і Ярема. Там він дізнався, що конфедерати вбили титаря і викрали Оксану. Записали Ярему як Галайду (бездомний бурлака), дали коня і, залишивши за собою палаюче місто, поїхали далі. Молодий козак тяжко тужив за Оксаною.

Гупалівщина. Повстання охопило всю Україну. «...Остались Діти та собаки — Жінки навіть з рогачами Пішли в гайдамаки».

 У такій кривавій різні, на думку поета, винні «ксьондзи, єзуїти», кі посіяли ворожнечу між братніми слов'янськими народами.

Загін Залізняка проїхав Вільшану, Будища, де в лісі поховалися ляхи. Гайдамаки позбивали їх із дерев, як груші. Повстанці знайшли скарби конфедератів і пішли карати ворогів у Лисянку.

Бенкет у Лисянці. Гонта й Залізняк керували повстанням у Лисянці. Не жаліли нікого. Особливо лютував Ярема. Гайдамаки влаштували бенкет серед палаючого міста. Тут Галайда побачив переодягненого в козацький одяг Лейбу, який сказав йому, що в будинку за мурами ляхи тримають Оксану. Гайдамаки стріляють у будинок з гармат, Ярема з Лейбою встигають прокрастися туди і винести з льоху напівживу Оксану.

Лебедин. Оксану відвезли до Лебедина в монастир. Опритомнівши, дівчина розповіла бабусі-черниці про те, як потрапила в полон до ляхів, як хотіла накласти на себе руки і лише думка про коханого врятувала її.

Черниця ж розказала Оксані, що її привіз саме Ярема й обіцяв незабаром повернутися. Він і справді приїхав, обвінчався й того ж дня покинув, щоб разом із повстанцями бити ляхів.

Гонта в Умані. Пройшло вже літо, зима, а повстання все тривало. Ярема прославився аж на всю Україну як завзятий гайдамака. Ось обступили повстанці Умань і затопили її панською кров'ю. До Ґонти привели двох хлопчиків-католиків. Це були його сини, проте він, вірний присязі бити католиків, власноручно вбив і їх, тяжко страждаючи як батько. Вночі він крадькома поховав дітей, бажаючи для себе швидкої смерті.

Епілог. Майже рік тривало повстання та й ущухло. Ляхи взяли Ґонту, тяжко катували й стратили. Помер з того горя й Залізняк. Гайдамаки розійшлися хто куди. Тим часом було зруйновано Запорозьку Січ. А Україна «навіки заснула», тільки часом колишні повстанці, йдучи над Дніпром, співають гайдамацьких пісень.

 

Коментар

Офіційна влада, та й багато людей вважали гайдамаків розбійниками, яких треба було суворо покарати. Т. Шевченко вперше публічно розкрив причини повстання — жорстокі утиски, економічний і духовний гніт українського народу з боку польської шляхти. Гайдамаки — такі ж люди із серцями, що вміють любити й страждати. Вони вірні присязі, товариству до кінця, готові до самопожертви. Поет нагадує своєму народу про героїчне минуле, закликаючи до боротьби проти будь-якого гніту й неволі.

Гайдамаки | Просмотров: 442 | Добавил: admin | Дата: 02.04.2011

Причинна


На Дніпрі — буря. Горами здіймаються хвилі, гнуться від вітру тополі. А на березі щось біле блукає. То не русалка, а дівчина, яку ворожка зробила причинною, щоб не сумувала за молодим козаком. Торік він пішов у похід, обіцяв повернутися, та все не їхав. Дівчина-сирота щиро полюбила козака, побивалася за ним, не знаючи, чи живий, чи ні, кохає її чи іншу зустрів.

Так вона ходила берегом, а тим часом з води виринули русалки й залоскотали її.

Вранці виїхав із діброви козак, його кінь вороненький ледве ступав. Під'їхав до того дуба, де розлучився з коханою дівчиною, побачив милу, а вона лежить не дихаючи. Розігнався тоді козак та в дуб головою!

Невдовзі проходили там дівчата, що йшли в поле жати. Побачили коня, козака й дівчину під дубом. Думаючи, що ті сплять, хотіли злякати, але, зрозумівши, що вони неживі, втекли. Козака й дівчину, як сиріт, поховали громадою. Посадили над козаком явір та ялинку, а над дівчиною — червону калину. На гілках співають птахи, поки зійде місяць і повиходять з Дніпра русалки.

 

Лілея

Лілею питає Цвіт Королевий, чому її, коли росла, люди не любили, а тепер очей не зводять, милуються. І розповіла Лілея своєму братові, Цвіту Королевому, що була вона колись людиною, а мати її все журилася, на неї дивлячись, і проклинала пана. Потім мати померла, а її пан взяв у палати, виростив. Не знала тільки, що вона байстря, паноті донька. Пан десь поїхав, її покинув, люди ж його прокляли й бутим ж спалили. А її остригли, поглумилися, вигнали, навіть узимку до хати не пустили. Як померла, проросла квіткою, Лілеєю — сніго-цвітом, і тепер дівчата нею квітчаються, веселить вона людей — тих самих, що вбили її й матір. Заплакала Лілея, а Цвіт Королевий схилив їй на біле плече червоно-рожеву голівоньку.

 

Коментар

Балади стали першими поетичними творами Т. Шевченка. Вони мають виразний романтичний характер, написані за українськими народними легендами про русалок, які можуть залоскотати людину, про ворожок, що вміють лікувати душевний біль, про квіти й дерева, в які перетворилися колись гарні дівчата з трагічною долею. V цих творах присутні чудові описи природи, здебільшого в романтичному дусі.

Причинна | Просмотров: 493 | Добавил: admin | Дата: 02.04.2011

Думка


Нащо мені чорні брови,

Нащо карі очі,   

Нащо літа молодії,

Веселі дівочі?

Літа мої молодії

Марно пропадають,

Очі плачуть, чорні брови

Од вітру линяють.

Серце в'яне, нудить світом.

 Як пташка без волі.

Нащо ж мені краса моя,

Коли нема долі?

 

Коментар

Думка — поширений у романтичній поезії літературний жанр. Це короткий ліричний вірш елегійного характеру, в якому даються переважно роздуми автора або ліричного героя про свою тяжку долю, висловлені від їхнього імені.

«Думка» («Нащо мені чорні брови...») Т. Шевченка побудована у формі монологу дівчини-сироти, яка страждає від самотності, безталання. У роздумах дівчини протиставляється її краса і нещаслива доля.

Вірш покладений на музику і став популярним романсом.

Думка | Просмотров: 539 | Добавил: admin | Дата: 02.04.2011

На вічну пам'ять Котляревському


Сонце гріє, вітер віє

 З поля на долину.

Над водою гне з вербою

Червону калину;

 На калині одиноке

Гніздечко гойдає,—

А де ж дівся соловейко?

Не питай, не знає.

Згадай лихо, та й байдуже...

Минулось... пропало...

Згадай добре — серце в'яне:

Чому не осталось?

Отож гляну та згадаю:

Було, як смеркає.

Защебече на калині —

Ніхто не минає.

Чи багатий, кого доля,

Як мати дитину.

Убирає, доглядає,—

Не мине калину.

Чи сирота, що до світа

Встає працювати.

Опиниться, послухає;

Мов батько та мати

Розпитують, розмовляють,—

Серце б'ється, любо...

І світ божий як Великдень,

І люди як люди.

Чи дівчина, що милого

Щодень виглядає,

В'яне, сохне сиротою.

Де дітись, не знає;

Піде на шлях подивитись.

Поплакати в лози,—

Защебече соловейко —

Сохнуть дрібні сльози.

Послухає, усміхнеться,

Піде темним гаєм...

Ніби з милим розмовляла...

А він, знай, співає.

Та дрібно, та рівно, як бога благає,

Поки вийде злодій на шлях погулять

 З ножем у халяві,— піде руна гаєм,

Піде та замовкне — нащо щебетать?

Запеклую душу злодія не спинить.

Тільки стратить голос, добру не навчить.

Нехай же лютує, поки сам загине,

Поки безголов'я ворон прокричить.

Засне долина. На калині

І соловейко задріма.

Повіє вітер по долині, —

Пішла дібровою руна,

Руна гуляє, божа мова.

Встануть сердеги працювать,

Корови підуть по діброві.

Дівчата вийдуть воду брать,

І сонце гляне — рай, та й годі!

Верба сміється, свято скрізь!

Заплаче злодій, лютий злодій.

Було так перш — тепер дивись;

Сонце гріє, вітер віє

З поля на долину;

Над водою гне з вербою

Червону калину.

На калині одиноке

Гніздечко гойдає.

А де ж дівся соловейко?

Не питай, не знає.

 

Недавно, недавно у нас в Україні

Старий Котляревський отак щебетав;

Замовк неборака, сиротами кинув

І гори, і море, де вперше витав.

Де ватагу пройдисвіта

Водив за собою, —

Все осталось, все сумує.

Як руїни Трої.

Все сумує, — тільки слава

Сонцем засіяла.

Не вмре кобзар, бо навіки

 Його привітала.

 Будеш, батьку, панувати,

 Поки живуть люди,

 Поки сонце з неба сяє.

Тебе не забудуть!

Праведная душе! прийми мою мову

Не мудру, та щиру. Прийми, привітай.

Не кинь сиротою, як кинув діброви.

Припини до мене хоть на одно слово

Та про Україну мені заспівай.

Нехай усміхнеться серце на чужині.

 Хоть раз усміхнеться, дивлячись, як ти

Всю славу козацьку за словом єдиним

Переніс в убогу хату сироти.

Прилинь, сизий орле, бо я одинокий

Сирота на світі, в чужому краю.

Дивлюся на море широке, глибоке,

Поплив би на той бік — човна не дають.

Згадаю Енея, згадаю родину.

Згадаю, заплачу, як тая дитина.

А хвилі на той бік ідуть та ревуть.

А може, я й темний, нічого не бачу,

 Злая доля, може, по тім боці плаче, —

Сироту усюди люде осміють.

Нехай би сміялись, та там море грає,

Там сонце, там місяць ясніше сія,

Там з вітром могила в степу розмовляє,

Там не одинокий був би з нею й я.

 Праведная душе! прийми мою мову

Не мудру, та щиру. Прийми, привітай.

 Не кинь сиротою, як кинув діброви,

 Прилини до мене хоч на одно слово

Та про Україну мені заспівай!

 

Коментар

Вірш Т Шевченка побудований за принципом розгорнутого паралелізму. Вітер гойдає на гілці покинуте гніздечко соловейка, який тут колись співав. Недавно так в Україні щебетав і І. Котляревський, автор славнозвісних «Енеїди» та «Наталки Полтавки», а тепер його є немає. Найбільшою заслугою Котляревського, на думку автора, було те, що він

Всю славу козацьку за словом єдиним

Переніс в убогу хату сироти.

Слово, пісня — це велика сила. їх слухає і бідний, і багач, і щасливий, і нещасний. Тільки серце злодія до нього байдуже. Тому Шевченко і давить Котляревського, свого великого попередника, за його правди - дотепне слово, називає батьком, орлом, кобзарем і говорить:

Будеш, батьку, панувати,

Поки живуть люди,

Поки сонце з неба сяє.

Тебе не забудуть!

На вічну пам'ять Котляревському | Просмотров: 540 | Добавил: admin | Дата: 02.04.2011

До Основ'яненка

Б'ють пороги; місяць сходить.

            Як і перше сходив...

Нема Січі, пропав і той,

            Хто всім верховодив!

            Нема Січі; очерети

            У Дніпра питають:

«Де-то наші діти ділись,

 Де вони гуляють?»

            Чайка скиглить літаючи,

Мов за дітьми плаче;

Сонце гріє, вітер віє

 На степу козачім.

            На тім степу скрізь могили

Стоять та сумують;

Питаються у буйного:

            «Де наші панують?

            Де панують, бенкетують?

            Де ви забарились?

            Вернітеся! дивітеся —

            Жита похилились.

Де паслися ваші коні.

Де тирса шуміла.

Де кров ляха, татарина

Морем червоніла...

Вернітеся!» «Не вернуться!

Заграло, сказало

Синє море.— Не вернуться,

Навіки пропали!»

Правда, море, правда, синє!

Такая їх доля:

Не вернуться сподівані,

Не вернеться воля.

Не вернуться запорожці,

Не встануть гетьмани,

Не покриють Україну

Червоні жупани!

Обідрана, сиротою

Понад Дніпром плаче;

Тяжко-важко сиротині,

А ніхто не бачить...

Тілько ворог, що сміється...

Смійся, лютий враже!

Та не дуже, бо все гине,—

Слава не поляже;

Не поляже, а розкаже,

Що діялось в світі.

Чия правда, чия кривда

І чиї ми діти.

Наша дума, наша пісня

Не вмре, не загине...

От де, люде, наша слава.

Слава України!

Без золота, без каменю.

Без хитрої мови,

А голосна та правдива,

Як господа слово.

Чи так, батьку отамане?

 Чи правду співаю?

Ех, якби-то!.. Та що й казать?

Кебети не маю.

А до того — Московщина,

Кругом чужі люде.

«Не потурай»,— може, скажеш.

Та що з того буде?

Насміються на псалом той,

Що виллю сльозами;

Насміються... Тяжко, батьку,

Жити з ворогами!

Поборовся 6 і я, може,

Якби малось сили;

Заспівав би, — був голосок.

Та позички з'їли.

Отаке-то лихо тяжке,

Батьку ти мій, друже!

Блуджу в снігах та сам собі:

«Ой не шуми, луже!»

Не втну більше. А ти, батьку,

Як сам здоров знаєш;

Тебе люде поважають.

Добрий голос маєш;

Співай же ім, мій голубе,

Про Січ, про могили,

Коли яку насипали,

Кого положили.

Про старину, про те диво.

Що було, минуло...

Утни, батьку, щоб нехотя

На ввесь світ почули.

Що діялось в Україні,

За що погибала.

За що слава козацькая

На всім світі стала!

Утни, батьку, орле сизий!

Нехай я заплачу,

Нехай свою Україну

 Я ще раз побачу,

Нехай ще раз послухаю,

Як те море грає,

Як дівчина під вербою

Гриця заспіває.

Нехай ще раз усміхнеться

Серце на чужині.

Поки ляже в чужу землю,

В чужій домовині.

До Основ'яненка | Просмотров: 489 | Добавил: admin | Дата: 02.04.2011

АФОРИЗМИ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА


- Караюсь, мучуся, але не каюсь.

- Ми просто йшли, у нас нема зерна неправди за собою.

- У всякого своя доля і свій шлях широкий.

- Борітеся — поборете, вам Бог помагає.

- Тяжко в світі жить, як нікого не любить.

- Не вмирає душа наша, не вмирає воля.

- Бо де нема святої волі, не буде там добра ніколи.

- Якби ви вчились так, як треба, то й мудрість би була своя.

- Все йде, все минає.

- Раз добром налите серце вік не прохолоне.

- Все од Бога. Од Бога все.

- Жива правда у Господа Бога.

- Будем жить, людей любить, Святого Господа хвалить.

- Молітеся Богові одному, молітесь правді на землі.

- Бо хто матір забуває, того Бог карає.

- Нічого кращого немає, як тая мати молодая з своїм дитяточком малим...

- Кращого немає нічого в Бога, як Дніпро та наша славная країна.

- Село на нашій Україні — неначе писанка село.

- Реве та стогне Дніпр широкий.

- Возвеличу малих отих рабів німих! Я на сторожі коло їх поставлю слово.

- Великих слов велику силу — і більш нічого.

- Ну, що б, здавалося, слова...

Слова та голос — більш нічого.

А серце б'ється, ожива, як їх почує.

Знать, од Бога голос той і ті слова.

АФОРИЗМИ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА | Просмотров: 574 | Добавил: admin | Дата: 02.04.2011

НА ВЕЛИКДЕНЬ, НА СОЛОМІ...


На Великдень, на соломі

Против сонця, діти

Грались собі крашанками

Та й стали хвалитись

Обновами. Тому к святкам

З лиштвою пошили

Сорочечку. А тій стьожку,

Тій стрічку купили.

Кому шапочку смушеву,

Чобітки шкапові,

Кому свитку. Одна тілько

Сидить без обнови

Сиріточка, рученята

Сховавши в рукава.

— Мені мати куповала.

— Мені батько справив.

— А мені хрещена мати

Лиштву вишивала.

— А я в попа обідала, —

Сирітка сказала.


НА ВЕЛИКДЕНЬ, НА СОЛОМІ... | Просмотров: 494 | Добавил: admin | Дата: 02.04.2011

МЕНІ ТРИНАДЦЯТИЙ МИНАЛО...


Мені тринадцятий минало.

Я пас ягнята за селом.

Чи то так сонечко сіяло,

Чи так мені чого було?

Мені так любо, любо стало,

Неначе в Бога...

Уже прокликали до паю,

А я собі у бур'яні

Молюся Богу... І не знаю,

Чого маленькому мені

Тоді так приязно молилось,

Чого так весело було?

Господнє небо і село,

Ягня, здається, веселилось!

І сонце гріло, не пекло!

Та недовго сонце гріло,

Недовго молилось...

Запекло, почервоніло

І рай запалило.

Мов прокинувся, дивлюся:

Село почорніло,

Боже небо голубее

І те помарніло.

Поглянув я на ягнята —

Не мої ягнята!

Обернувся я на хати —

Нема в мене хати!

Не дав мені Бог нічого!..

І хлинули сльози,

Тяжкі сльози!.. А дівчина

При самій дорозі

Недалеко коло мене

Плоскінь вибирала

Та й почула, що я плачу,

Прийшла, привітала,

Утирала мої сльози

І поцілувала...

Неначе сонце засіяло,

Неначе все на світі стало

Моє... лани, гаї, сади!

І ми, жартуючи погнали

Чужі ягнята до води.

Бридня!., а й досі, як згадаю,

То серце плаче та болить,

Чому Господь не дав дожить

Малого віку у тім раю.

Умер би орючи на ниві,

Нічого б на світі не знав,

Не був би в світі юродивим,

Людей і Бога не прокляв!..

МЕНІ ТРИНАДЦЯТИЙ МИНАЛО... | Просмотров: 533 | Добавил: admin | Дата: 02.04.2011

СОН («На панщині пшеницю жала...»)


(«На панщині пшеницю жала...»)

На панщині пшеницю жала,

Втомилася; не спочивать

Пішла в снопи, пошкандибала

Івана сина годувать.

Воно сповитеє кричало

У холодочку під снопом.

Розповила, нагодувала,

Попестила; і ніби сном,

Над сином сидя, задрімала.

І сниться їй той син Іван

І уродливий і багатий,

Уже засватаний, жонатий —

На вольній, бачиться, бо й сам

Уже не панський, а на волі;

І на своїм веселім полі

Удвох собі пшеницю жнуть,

А діточки обід несуть.

Та й усміхнулася небога.

Прокинулась — нема нічого.

На Йвася глянула, взяла

Його тихенько сповила

Та, щоб дожать до ланового,

Ще копу дожинать пішла.

СОН («На панщині пшеницю жала...») | Просмотров: 524 | Добавил: admin | Дата: 02.04.2011

ДІВЧА ЛЮБЕ, ЧОРНОБРИВЕ...


Дівча любе, чорнобриве
Несло з льоху пиво.
А я глянув, подивився —
Та аж похилився...

Кому воно пиво носить?
Чому босе ходить?..
Боже сильний! Твоя сила
Та тобі ж і шкодить.

ДІВЧА ЛЮБЕ, ЧОРНОБРИВЕ... | Просмотров: 539 | Добавил: admin | Дата: 02.04.2011

» Поиск

» Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz

  • » Поиск


    Copyright MyCorp © 2024
    Сделать бесплатный сайт с uCoz